Ultimele zile s-au dovedit a fi foarte fericite pentru iubitorii de muzică metal de la noi din ţară: weekend-ul trecut a fost marcat de concertul celor de la Helloween şi Gamma Ray de la Arenele Romane, în timp ce startul de săptămâna ne-a adus vestea unui nou concert Iron Maiden în Bucureşti (programat pentru 24 iulie 2013), precum şi vizita suedezilor de la Sabaton, aflaţi în plin turneu de promovare a celui mai recent album al lor – Carolus Rex (2012).
Înainte de a mă opri asupra formaţiilor alese să deschidă revenirea celor de la Sabaton pe plaiurile mioritice, trebuie spuse câteva cuvinte despre locaţia aleasă de organizatori pentru a găzdui acest concert: Turbohalle. Eram destul de familiarizat cu aceasta de la Dreamhack-ul de anul trecut, spaţiul alocat fiind suficient pentru a acomoda publicul destul de numeros prezent la acest eveniment. Organizatoric, lucrurile au stat bine: loc generos pentru fumători, bere şi mâncare din plin (deşi un pic cam scumpe), toalete curate şi destule, oameni răbdători şi politicoşi la garderobă. Ce nu m-a încântat atât de tare a fost acustica acestei hale transformate în sală de concerte/evenimente. Se auzea destul de clar faptul că, la origini, incinta nu a fost proiectată în acest scop, reverbul şi ecoul (nu extrem de deranjante, totuşi) fiind prezente mai tot timpul.
Wisdom şi Eluveitie în deschidere
Am ajuns la eveniment tocmai când maghiarii de la Wisdom se aflau în plin recital. Pentru o trupă de deschidere, s-au prezentat destul de bine: show-ul a fost mulţumitor, comunicarea cu publicul foarte bună, iar banner-ul imens cu logo-ul Wisdom a întregit imaginea unei formaţii ceva mai importante decât obişnuitele trupe de deschidere mai mult sau mai puţin anonime. Totuşi, nu pot să zic că muzica maghiarilor mi-a atras atenţia în vreun fel. Am rămas cu o impresie neutră, caracterizată perfect de expresia "nothing to write home about".
Pe de altă parte, Eluveitie mi-au întrecut orice aşteptare, elveţienii prezentându-se cu foarte multă energie şi chef de cântat, sentimente ce s-au transmis imediat şi către public, extrem de receptiv faţă de a doua formaţie a serii. Eluveitie practică un death metal melodic, particularizat de influenţele folk, foarte bine implementate în compoziţiile trupei. Nu au lipsit nici instrumentele "exotice", cum ar fi vioara, instrumentele de suflat sau cimpoiul. Din păcate, una dintre membrele formaţiei (Anna Murphy) n-a putut fi prezentă pe scena de la Bucureşti din cauze ce ţin de sănătate.
Vezi galeria completă de fotografii de la concertul Eluveitie, 19 martie 2013
În schimb, ceilalţi membri Eluveitie s-au descurcat de minune, combinaţia dintre brutalitatea riffurilor, partiturile agresive de tobe şi melodicitatea adăugată de instrumentele tradiţionale convingându-mă, odată ajuns acasă, să studiez mai bine muzica elveţienilor. O menţiune specială trebuie acordată solistului vocal, acesta reuşind să mă impresioneze chiar şi în condiţiile în care, personal, nu agreez tipul de voce gutural pe care acesta îl foloseşte.
Sabaton în era Carolus Rex
Nu mai este o surpriză pentru nimeni faptul că Sabaton a trecut prin nişte momente ceva mai delicate, imediat după lansarea lui Carolus Rex, cel mai recent album al formaţiei. Foştii chitarişti Oskar Montelius şi Rikard Sundén, alături de toboşarul Daniel Mullback şi clăparul Daniel Mÿhr au părăsit formaţia, membrii rămaşi (solistul Joakim Brodén şi basistul Pär Sundström) fiind nevoiţi să găsească oameni noi pentru turneul de promovare a noului album. Probabil din această cauză, prestaţiei de pe scenă a "noului" Sabaton îi lipseşte acel "je ne sais quoi", pe care vechea componenţă îl avea din plin. Noii chitarişti Chris Rörland şi Thobbe Englund s-au descurcat bine, în special la capitolul backing vocals, unde au completat eficient refrenele. Un alt motiv pentru care actualul Sabaton pare să fi pierdut din naturaleţe este şi lipsa unui clăpar live, porţiunile de claviatură fiind preînregistrate şi redate de pe bandă. Probabil de aici şi micile erori de sincronizare ale toboşarului Snowy Shaw.
Ca paranteză, vechii membri ai trupei s-au regrupat sub o nouă titulatură, Civil War, alături de excelentul solist vocal Nils Patrik Johansson (Astral Doors, Lion’s Share, Wuthering Heights) şi au lansat un prim EP omonim, pe care îl recomand călduros tuturor iubitorilor de sonorităţi clasice heavy metal.
Revenind însă la Sabaton, după cum era de aşteptat, setlistul de marţi seară s-a concentrat mult pe noul album Carolus Rex. Poate prea mult. Nu ştiu care sunt părerile fanilor înrăiţi ai formaţiei, însă ca ascultător de Sabaton cu ceva vechime, albumul închinat gloriei fostului Imperiu Suedez nu a reuşit să mă atingă la coarda sensibilă. Aşadar, setlistul, cumulat cu interpretarea artificială şi sunetul nu prea grozav nu au reuşit să mă entuziasmeze aşa cum mi-aş fi dorit.
Vezi galeria completă de poze de la concertul Sabaton, 19 martie 2013
Din fericire, se pare că restul publicului nu mi-a împărtăşit relativa dezamăgire, Joakim Brodén declarându-se încântat de prestaţia audienţei, mai ales că vorbim de un concert care a avut loc într-o zi lucrătoare, majoritatea celor prezenenţi având şcoală sau lucru a doua zi. Brodén a interacţionat foarte bine cu publicul, folosind mai tot arsenalul de glumiţe şi aluzii mai mult sau mai puţin ortodoxe. Au fost şi câteva momente în care fanii au avut ocazia să hotărască ce piesă doresc să asculte mai departe, extrem de gustate de publicul numeros de la Turbohalle.
Ca "desfăşurare de forţe", concertul de marţi seară al celor de la Sabaton poate fi considerat fără urmă de îndoială un succes important. Ca feeling emanat de trupă, setlist, sunet şi interpretare, prestaţia live din Silver Church, de acum doi ani şi jumătate, rămâne în continuare etalonul ce ar trebui depăşit.
Setlist Sabaton, 19 martie 2013, Turbohalle:
- The March To War (Intro)
- Ghost Division
- Gott Mit Uns
- Carolus Rex
- Poltava
- Cliffs of Gallipoli
- Into the Fire (alegerea publicului dintre Into The Fire si Attero Dominatus)
- 40:1
- En Livstid i Krig
- (alegerea publicului dintre En livstid i Krig si Karolinens bön)
- The Lion From the North
- The Hammer Has Fallen (cu Joakim Brodén la clape)
- Uprising (alegerea publicului dintre Uprising si Midway)
- Swedish Pagans
Bis:
- The Art of War
- Primo Victoria
- Metal Crüe