Pe scurt
SAGA e singurul festival MARE de muzică electronică pe care îl are Bucureștiul. Nici mai mult, nici mai puțin. Avem petreceri ici și colo, concerte, dar festival EDM de așa anvergură? Nu. Adio rave-uri prin depozite (foarte rare mai nou), adio party-uri EDM la margine de oraș... vara. SAGA a început în 2021, în pandemie, și a impresionat plăcut pe atunci, cu show-uri cu drone, DJ cu nume mari și cu ideea de a aduce laolaltă food trucks, mașinuțe, o zonă de nostalgie, merch, activări, hip hop și chiar pop. 2022 a dus show-ul la Arena Națională, marcând o primă zi mai relaxată, dar cu surprinzător de multe cazuri de abuzuri de narcotice. Ulterior, securitatea a devenit mai solidă.
În 2023 a venit scandalul cu anulările lui Lil Nas X și Wiz Khalifa, iar SAGA Festival 2024... a fost și mai și. Am rămas fără Tyla, Nicki Minaj, Hardwell a avut o criză de nervi, Nane a anulat cu scandal pe Insta și probabil am uitat pe cineva. Mai jos aflați ce a mers bine și ce nu în acest an.
Ce m-a impresionat
- O să sune ciudat, dar m-a impresionat Rava, în calitate de MC de techno, EDM și dubstep, prelungindu-și show-ul la 2 ore.
- Calitatea vizualizerelor și instrumentelor de show puse la dispoziția unor trapperi la început de drum. BUG Mafia și La Familia nu au avut așa ceva nici după 15 ani de carieră.
- Anvergura hangarului de techno: rivalizează cu cele mai mari festivaluri din afară.
- Deborah de Luca e o forță a mixajului techno, a făcut o treabă foarte bună și nici Nicky Romero nu s-a lăsat mai prejos.
- Raye a fost... altceva la festival, nu sunt sigur că se "pupă" cu specificul SAGA. Publicul a cam acoperit-o, dar talentul său a răzbătut totuși. A fost "cea mai voce" din tot lineup-ul. Britanica are un timbru aparte, aduce cu o cântăreață de lounge, cu ceva de Amy Winehouse. Cine vrea să se convingă ce poate Raye să se uite la reprezentația sa de la Royal Albert Hall.
- Pirotehnie, drone, lasere, toate perfect sincronizate.
Ce nu a mers bine
- Toaletele Toy Toy sunt sub orice critică. De la miros la felul în care arătau, lipsa de hârtie igienică și pompele cu apă și săpun (inexistente) acționate cu piciorul.
- 44 lei un cocktail, mai mult gheață și băuturi de calitate inferioară, că Wembley la gin (măcar să fi fost Whitley Neill sau Malfy).
- Anulările, neclaritatea, întârzierea cu care am aflat, cel puțin Nicki Minaj a anunțat cu doar 3 ore înainte să urce pe scenă.
- Tyla a anulat devreme, Nane a anunțat duminică că nu mai vine.
- Când un DJ urlă pe scenă că nu și-a primit banii și că nu merg echipamentele, clar ai o problemă... tu... sau el, dar chiar și dacă doar el, tot ai o problemă tu, ca organizator. Și mă refer la Hardwell aici.
- În continuare scenele se acoperă una pe alta cu muzica și e o babilonie când ești între ele.
- Avionul și petrecerea din avion nu au fost bine promovate, nici acum nu îmi e clar dacă s-a ținut sau nu.
- Comunicarea cu publicul: postări puse și șterse apoi, legate de artiști.
- Momente de "răzbunare" și micime: postări pasiv agresive legate de criza lui Hardwell și un DJ care i-a mixat rant-ul pe scenă.
- Așa cum am zis și în 2022 la Marshmello și DeadMau5, nu înțeleg ADHD-ul de a lăsa o piesă doar 35 de secunde pentru a o schimba apoi. Se întâmplă la Sickick.
- MGL a făcut un playback grosolan, ca și mulți alți trapperi de acolo.
- Jandarmi foarte zeloși, spre agresivi, la percheziție.
- Shot-urile de 50 ml sunt de vreo 30 ml, de fapt.
- Foarte, foarte, foarte, foarte multă mizerie pe jos, de la confetti lungi în care te încurcai la sticle, pahare, farfurii de carton.
Ce a mers bine
- Față de anii trecuți, nu au mai fost cozi: nici la bilete, nici la intrare, nici la mâncare, nici la băutură, nici la top-up.
- Scena de trap a înflorit, publicul a apreciat-o și a fredonat mai toate piesele.
- Temperatură mai OK, nu te mai coceai la hangarul de techno ca în 2023.
- Acces facil, clar organizat, fără dubii, direcții spre scene destul de clare.
- Varietate la mâncare, să zicem și la băutură, aveai până și mâncare sănătoasă, ca Arepas Colombianas.
- O sonorizare cam bass-heavy la scena Heat, dar mie mi-a plăcut.
- Deloc rea sonorizarea și la scena principală, Armin van Buuren s-a auzit excelent.
- Armin însuși a fost numai zâmbet și energie, iar Sickick ne-a încântat cu mixaje inspirate, cu mult dubstep și chiar și ceva DNB.
- Rita Ora a fost plină de energie, și-a cântat hiturile, a comunicat cu publicul, a pus pasiune. Cu o echipă amplă de dansatoare. Pe "Hot Right Now" a înnebunit toată lumea, dar a fost mai puțin DNB și mai mult "Chicago" decât m-aș fi gândit. Inedit.
- Nu am mai auzit de supradoze, abuzuri de droguri, nici vreun caz de violență, scandal, probleme de vreun fel.
Concluzii
M-am uitat la fețele celor prezenți și e ușor să îi împarți în două categorii: cei săriți de 25 de ani, care mai des aveau o expresie de "ce caut aici, am venit doar pentru FOMO?!" și cei sub 25, care păreau să se simtă de minune. Am fost șocat în 2023 de o medie de vârstă extrem de mică, ei bine, la fel se întâmplă și în acest an, poate și mai și. La scena de trap, cel puțin, era plin de adolescenți sau cei ieșiți din adolescență recent.
Dacă e să fac și puțină demografie, publicul care s-a adunat la trap mai abitir, în față, în primul rând și a fredonat mai cu pasiune, e cel feminin, mai degrabă decât cel masculin. Rava și MGL sunt noii Backstreet Boys pentru fete, aparent. Dar nu despre asta e concluzia. SAGA are o problemă mare de imagine. A devenit "Fyre Festival de România", asociată cu anulări și "țepe", cu bâlbâieli în comunicare. Cu ton pasiv-agresiv.
E interesantă și virulența cu care artiștii și publicul atacă SAGA când ceva nu merge bine. Undeva cineva nu comunică bine și undeva cineva trebuie să se organizeze mai bine. Sunt multe greșeli impardonabile în 2023 și 2024 și deja simt că a fost mai puțină lume în acest an. Aceste lucruri pun la îndoială existența unui SAGA 2025. Știu, știu, e "fun" să urăști SAGA, să îi bălăcărești în social media. Lumea e încinsă vara, are nervi, are nevoie să se descarce. Și are dreptate, cu cele mai simple replici fiind "de ce la Neversea și la UNTOLD se poate și aici nu?".
Ce trebuie să știm noi și probabil nu vom afla vreodată este motivul REAL pentru anulările artiștilor și când vor înceta aceste anulări. Când vom primi exact lucrul pentru care am plătit, când vom avea toalete curate, mai puțin playback la trap și nu pahar de cafea de 1 leu la 44 lei pentru cocktailuri. E treabă românească? E treabă olandeză? Am văzut mii de adolescenți care nu consumau băutură, mâncare, de niciun fel. La apă gratuită pe caniculă putem doar visa.
SAGA și-a pătat imaginea și știe că doar cu artiști uriași și-o poate spăla. Problema e că Bucureștiul merită un UNTOLD, un Electric Castle, un Tomorrowland... și nu are. Iar SAGA e "the next best thing", chiar dacă uneori e "next worst thing".