Spectacolul începe cu un context video în care vedem un pic din istoria spectacolului și din energia omului care l-a creat, dansatorul irlandez Michael Flatley. Spectacolul este în primul rând despre visul unui om adus la îndeplinire cu ajutorul determinării, încrederii și muncii depuse. Asta e ceea primim ca mesaj profund, care ne dă fiori: “Dacă ai un vis, și muncești îndeajuns de mult pentru el, se va îndeplini.” Așa a luat naștere Lord of the Dance și toți cei 25 de ani de spectacole care au urmat.
Michael Flatley, în vârstă acum de 64 de ani, s-a retras din activitatea de dansator în 2016, în urma durerilor la coloană și picioare, dar continuă să își coordoneze trupa de dans, să se implice în coordonarea concursului de dans irlandez mondial și să compună muzică la fluier. Cariera sa de dansator a început din copilărie, inspirat de mama și bunica sa, dezvoltându-și pasiunea și determinarea de a-și crea propria trupă de dans și propriul spectacol după ce a făcut parte din trupe de dans irlandez precum The Chieftains și Riverdance. O reprezentație care a fost un punct de cotitură în cariera internațională a lui Michael Flatley este cea de la Eurovision 1994, când Irlanda a găzduit concursul și Riverdance au fost invitați în intervalul dintre reprezentații. De atunci a ieșit în evidență cu stilul său unic de a aborda dansul irlandez și cu noi elemente personalizate.
VIDEO: Riverdance la Eurovision 1994
Povestea spectacolului este una umană și captivantă, bine structurată în etape care alternează de la suavitate la putere, de la feminin la masculin, de la magie la distrugere, de la iubire la tentație, de la frică la curaj, toate acestea reprezentate cu succes prin coregrafie, muzică și o scenografie bine pusă la punct. Geniul magic care cântă la fluier este inima spectacolului și cu ajutorul lui lucrurile ajung în final la o victorie a binelui, a iubirii împotriva dominației și tentației.
Cel care a preluat rolul de leading act de la Michael Flatley este dansatorul Matthew Smith, care a făcut o treabă minunată în fruntea trupei de dans, trecând de la rol de lover la rol de războinic de nenumărate ori pe parcursul spectacolului și având grijă să comunice cu publicul și să invite la susținere pe tot parcursul serii.
Personajele feminine care dansează în stilul irlandez și costumele lor vaporoase sunt apariții atât diafane și magice, cât și puternice și structurate, în timp ce masculinul este reprezentat prin două facțiuni de putere care se luptă de mai multe ori pe parcursul spectacolului. Luptele prin dans sunt într-adevăr palpitante, spectaculoase și țin publicul cu sufletul la gură. Iar momentele de dat tricourile jos garnisesc cu chicote doamnele de toate vârstele din sală.
Și fetele își leapădă rochițele la un moment dat, în asentiment cu povestea tentației atât de caracteristică naturii umane, reprezentată ca și punct de cotitură în spectacol.
Muzica spectacolului este compusă de compozitorul irlandez Gerard Fahy, iar între momentele de dans suntem încântați cu vocea cântăreței Nadine Coyle. Costumele sunt și ele minunate și variate, contribuind în mod excepțional la sinestezia spectacolului.
Publicul, deși atât de numeros, a fost greu de urnit de pe scaune și chiar dacă spectacolul s-a numit “25 Years of Standing Ovations”, românii nu au fost prea dispuși să ofere aceste ovații din picioare. Dansatorii au dat tot ce era mai bun, au zâmbit și au fost fără de cusur, au comunicat și au invitat la însoțire prin aplauze. Deși la final publicul a aplaudat și a bisat, a fost nevoie de multă energie ca în cele din urmă să se ridice și să aplaude pentru câteva momente și din picioare, cu patos și entuziasm.
Finalul spectacolului l-a adus pe Michael Flatley în prim plan printr-o proiecție a unui moment solo de dans, onorându-i astfel toată munca și aducându-i unicitatea și spiritul luptător și jucăuș în sală, chiar dacă acesta nu s-a aflat pe scenă. Am aflat apoi că dansatorul a fost diagnosticat cu cancer de piele și își desfășoară tratamentul în această perioadă. Îi urăm și noi toate cele bune, sănătate și aceeași determinare și putere în a gestiona provocările bolii precum a avut-o în meseria sa. Mesajul lui despre a ne urma visul a rămas puternic rezonant și după spectacol, văzând ce angrenare de forțe, de pasiune și creativitate înseamnă un astfel de spectacol și care este impactul lui asupra publicului.
Lord of the Dance a avut loc și la Cluj și își va continua turneul în Bulgaria, Croația, Slovenia, Cehia, Austria, Italia și alte țări care urmează a fi anunțate.