folk

Heilung la Arenele Romane: ritualuri păgâne de vindecare, energizare şi frenezie mistică

Pe Heilung i-am încadrat mental mereu alături de Wardruna, Eivor, Faun, Myrkur, Einar Selvik în categoria "muzica de vikingi". Fie asociată serialelor cu vikingi, fie jocurilor video cu vikingi. Dovada evidentă de incultură, deoarece în cazul Heilung avem de-a face cu mitologia păgână proto-germanică şi nu nordică. Iar trupa ar fi teoretic din Germania, doar că are în componenţă şi olandezi, danezi şi muzicieni din multe alte ţări. Am avut ocazia să îi văd la Rockstadt 2023 şi din nou pe 16 octombrie 2024, la Arenele Romane. Cu o scenă parcă mai mică, dar mai mistici, mai însufleţiţi şi mai cinematografici.

Cum am aflat de Heilung?

Din două surse: i-am descoperit la Rockstadt Extreme Fest 2023, în tranziţia între două scene şi apoi i-am auzit la treabă în jocul video Senua Hellblade 2. Sunt excelenţi la soundscapes, peisaje sonore, a te scufunda în cinematografia unei bătălii dintre triburile germanice şi Roma imperială pe final de existenţă. La Rockstadt m-am oprit să îi văd cum s-a opri cineva să vadă un accident de maşină şi chit că asta sună peiorativ, mă refer mai degrabă la fascinaţie combinată cu curiozitate şi cred că şi o doză de hipnotism din partea lor.

Cine este Heilung?

Heilung este o trupă experimentală de origine nordică, cunoscută pentru muzica lor ritualică, ce îmbină elemente de folclor, istorie și mitologie. Numele "Heilung" înseamnă "vindecare" în limba germană, reflectând scopul și natura profund spirituală a muzicii lor. Heilung se inspiră din istoria și cultura pre-creștină a popoarelor germanice și nordice, dar și din alte tradiții tribale. Muzica lor evocă ritualuri și ceremonii străvechi, cu accent pe legătura omului cu natura și spiritualitatea. Textele lor sunt adesea bazate pe inscripții runice și scrieri din antichitate.

Trupa folosește o varietate de instrumente tradiționale și neconvenționale, cum ar fi oase, tobe din piele de animal, clopoței, dar și replici ale armelor antice. Acestea contribuie la crearea unui sunet atmosferic și primitiv, menit să transporte ascultătorul într-o altă lume.

Stilul muzical al Heilung este adesea descris ca fiind "folk dark" sau "neo-folk", dar include și elemente de ambient și drone. Ritmurile repetate și incantațiile creează o experiență meditativă și imersivă.

Trupa a fost formată în 2014 și are trei membri principali: Kai Uwe Faust (un artist tatuator german specializat în motive tradiționale nordice și runice), Christopher Juul (un muzician și producător danez, fondator al studioului de înregistrări Lava Studios), și Maria Franz (solista trupei neofolk Songleikr și partenera lui Juul). Fiecare membru contribuie la sunetul și estetică unică a trupei.

Trupa își descrie stilul muzical ca fiind „amplified history” („istorie amplificată”), ceea ce sugerează intenția lor de a reda sunetele și atmosfera timpurilor preistorice, utilizând tehnologia modernă pentru a le amplifica și pentru a le face accesibile publicului contemporan. Muzica lor se bazează pe texte și inscripții istorice, multe dintre ele fiind preluate din surse precum runele nordice, scrierile antice romane și artefactele descoperite în situri arheologice.

Impresii concert

Lumea a venit pregătită la acest concert. Am văzut mulţi oameni îmbrăcaţi în straiele aferente "ritualului", cu blană şi cap de vulpe pe creştet, machiaj întunecat, toiag din crenguţe, veştminte medievalo-cosplay-păgâne. Machiaje de război ca pe vremea lui Ragnar, multe pelerine, glugi şi mantii în stil Assassin's Creed. Mulţi fani străini, dar şi destui români. Medie de vârsta mare şi un public peste măsură de numeros, faţă de aşteptările mele. În mod greşit am considerat că e o nişă a nişei ce ascultăm aici.

E greu să spui că Heilung e muzică, e greu să spui că Heilung e teatru. Glumeam cu câţiva dintre cei cu care am fost la concert, că e folk-ul proto-germanic/nordic cel mai pur şi vechi, e "Tezaur Folcloric" pentru nemţi. Se face mare uz de atmosferă şi dacă nu intri în jocul lor, posibil să nu te prindă deloc. E totuşi greu când în faţa ta se întâmplă atâtea lucruri şi toate te prind în mreje.

Avem o solistă roşcată cu ochi acoperiţi şi coarne uriaşe de cerb, în straie albe, cu aer de lider al mişcării de pe scenă. Îmi aminteşte enorm de personajele din Senua de altfel. Ea a pornit bătăile la toba, ea cânta şi la un instrumente cu coarde şi era cea mai puternică voce feminină de pe scenă.

Am văzut şi un personaj masculin care îmi evocă doctorul de ciumă din Marea Britanie, întunecat şi prevestind numai rău, pregătind ştreangul pentru mica sceneta cu execuţia.

Coregrafia pentru "Tenet" a fost foarte bună, când câţiva dintre cei de pe scenă aveau rune fosforescente pictate pe corp. Practic era Palindromul roman "Sator", care se tot repeta ca o mantră şi în versuri: "Rotas", "Sator" "Opera", "Arepo", "Tenet", "Tenet", "Sator", "Rotas". Sator este un pătrat din cuvinte bidimensional, care conţine un palindrom din 5 cuvinte în limba latină.

Apare în scrierile creştine, dar şi în contexte de ritualuri magice păgâne. S-a găsit şi în ruinele din Pompeii. Unele surse spun că ar fi o anagramă pentru “pater noster “, folosită de creștini ca o modalitate sa ascundă rugăciunea, asta în perioada cand erau persecutați de romani.

@alexandru_stanescu

Ritualuri păgâne cu trupa Heilung la Arenele Romane pe 16 octombrie 2024. #heilung #amplifiedhistory @Heilung #areneleromane #concert #folk #germanicpagan #iabilet #metalhead @Music Concerts

♬ original sound - Alexandru Stanescu

S-au întâmplat aşa multe lucruri la concert, încât e greu să le aminteşti pe toate, dar iată câteva momente cheie:

• "sfinţirea" cu salvie sau tămâie de la început
  • frenezia de la final, cu un dans necontrolat, pe nişte percuţii demne de techno pe "Hamrer Hippyer"
  • sceneta cu "execuţia"
  • finalul de concert, cu artiştii în cerc primind iar o "sfinţire" sau binecuvântare
  • sumedenie de crenguţe de pe scenă şi din mâinile artiștilor au fost adunate chiar din Parcul Carol
  • sunetele de animale ale pădurii, lupi, vulpi, păsări au fost imitate şi de public
  • coregrafia a devenit foarte complexă spre final, când se dansa în sânii goi, la bustul gol, cu scuturi şi suliţe în mână, multe puteau merge greşit
  • publicul a intrat într-o frenezie spre final şi a fost şi un "Berserker" ca în Vikings care tot înainta haotic printre oameni
  • s-au folosit mult mai puţine torţe decât la Rockstad, dar dansul cu torţe al femeii cu coarne aprinse în mâini a fascinat
  • lumea crede The Hu este exponentul throat singing-ul în ziua de azi. Greşit! Heilung este şi o face excelent, guturalele lor sunt surprinzător de lungi şi grave şi reverberante. S-ar auzi fără probleme în toată arena şi fără microfon. Omenirea cânta așa de milenii.
  • armoniile vocale sunt fabuloase şi nu pare a fi un efort deosebit acolo, ci obişnuinţă a multe repetiţii şi cunoaşterea colegilor de trupă

Concluzii

Cred că Heilung apelează la ceva instinct primar al ascultătorului, la ceva îngropat adânc, visceral. La frenezie sau melancolie, la teama sau curiozitate, la încântare sau extaz. E greu să îi spui teatru, concert în adevăratul sens al cuvântului. "Reconstituire istorică a unei seri de după bătălia dintre triburile germanice şi soldaţii romani" ar fi cel mai apropiat lucru de adevăr. Trebuie să fii totuşi deschis la repetiţii şi mantre, la dansuri sălbatice şi interpretative şi la multe personaje care fac multe acţiuni simultan. La final de zi, lumea a plecat mai degrabă energizata şi încărcată de la concert, a evadat în sălbăticie, fie ea a naturii sau a naturii umane.

Atmosfera suprarealista ne-a invitat la reflecţie, meditaţie, vindecare pe bază de comuniune cu natura. Din păcate cu prea multe smartphone-uri în aer să polueze experienţă...