Urmărește-ne în Social Media

electronica, pop, rap, rock

Fall In Love Festival 2019: un ultim festival spumos al verii, între voci mari şi probleme la fel de mari

2019 a fost poate anul cu cele mai multe festivaluri din România, de la Electric Castle la UNTOLD şi de la Awake la Afterhills, cu opriri la mare şi pădure la Neversea, respectiv Summer Well. Fall In Love Festival este la prima ediţie şi a dorit să facă tranziţia între vară şi toamnă, în ultimele momente ale verii. Este un soi de "Summer Well bis" dacă vreţi şi a început bine, dar s-a terminat cu ghinion. Au fost totuşi câteva reprezentanţii memorabile pe care le găsiţi menţionate în articol.

Publicat

pe

Fall In Love Festival 2019 este un eveniment care a stat sub semnul Telekom, Kaufland şi Miller, dar şi McCann PR. A avut loc la Palatul Mogoşoaia pe 31 august şi 1 septembrie, privând câţiva nuntaşi de ocazia de a face pozele măiastre pentru care tot e folosită moşia. Vă avertizez de acum că o să îl tot compar cu Summer Well, pentru că seamănă mult şi ca locaţie, amplasare, concept şi multe altele.

Organizare

Asemenea evenimentului păstorit de Orange, e o combinaţie de trupe indie din afară, de la noi, dar şi street food. A avut un spaţiu de desfăşurare cam la fel de mare ca la Summer Well, dar cu o arhitectură splendidă a Palatului Mogoşoaia, deci mult eye candy. Puteai să priveşti apusul lângă lac şi să asculţi muzică la cele 3 mari scene: Main Stage, Scena Guerrilla Radio şi Telekom Electronic Beats Stage.

 

Apoi era zona de food şi ceva divertisment, dar mult mai limitat decât la Summer Well. În afară de ceva badminton pentru cei mici şi tatuaje temporare nu prea am văzut alte activităţi. Plata pentru băutură şi mâncare se făcea cu o brăţară pe care o primeai la intrare şi pe care o încărcai la unul din puţinele puncte de top up. Preţurile erau cam ca la Summer Well, adică 20 de lei cidrul cel nou Stella, 10 lei apa şi orice suc sau 22.5 lei Baccardi.

Mi-au plăcut mult decorurile: lasere psihedelice în pădure, aparate care scoteau bule de săpun între scene, un soi de totem steampunk Kaufland, penele acelea uriaşe roz care au împodobit scenele, copacii acoperiţi cu lumini de Crăciun, ghirlande colorate atârnate peste tot. Nu am lucruri prea bune de zis despre locurile de stat. Erau foarte puţine perne şi şezlong-uri şi doar vreo 4 mese la care să poţi mânca. Plus butoaiele Red Bull şi altele de gen pentru cei care mâncau în picioare.

Şi mi s-a părut că Main Stage şi scena Guerrilla erau prea apropiate şi se încălecau sonorizările, iar unele formaţii au fost "scoase" mai devreme pentru a intra scena de lângă. Am apreciat totuşi că organizatorii au oferit transport gratuit de la şi spre Palatul Mogoşoaia, cu microbuze care au venit rapid şi au fost aproape încăpătoare.

Băutură şi mâncare

M-a mirat că Miller a fost berea principală a festivalului, pentru că nu am mai auzit de ea de ceva vreme. La zona de Food găseai nume familiare, dacă ai fost până acum la un Street Food Festival sau Summer Well. Cred că erau undeva pe la 10-12 truck-uri, deci de vreo 4 ori mai puţine decât la Summer Well. Puteai mânca Arepas Colombianas, un soi de tortilla fără gluten, calamari şi midii de la Drunken Squid sau pastele care s-au viralizat în social media de la Gattini. Erau hand made şi cu extra parmezan.

Culmea e că la dulciuri era mai mare varietate: Atelierul de Clătite, 2 truck-uri cu gofre şi Suzette cu donut şi clătite. Nu au lipsit nici burgerii de la Baz şi Flying Pig, dar şi un stand Mixology cu milk shake la 20 de lei şi socată la 12 (foarte bună). Erau cozi cam mari la truck-uri, mai ales în ziua 2, iar Gattini nu mai făceau faţă şi te chema la ora fixă. Faptul că zona de băuturi era departe de zona de mâncare e un minus, aş spune, dar am mai văzut asta la alte festivaluri.

Muzica

Lăsăm totuşi mâncarea şi trecem la ce e mai important: muzica. O să vă spun din start că la scena Telekom Electronic Beats a fost trist rău, iar DJii care mixau acolo aveau un public de vreo 10-20 persoane. Totul se petrecea într-o zonă aşa întunecată că riscai să îţi scoţi ochii şi lumea nu prea părea încântată de muzică. Măcar era o zonă cu Red Bull şi top up pentru brăţara lângă.

Sâmbătă, pe 31 august am ajuns la fix pentru a îi prinde pe De la Soul pe Main Stage. Grupul american de hip hop s-a ţinut numai de glume, a animat perfect publicul şi ne-a adus nişte rap ca la mama lui pe Coasta de Est. Sampling-ul din piese jazz a fost fantastic şi rapperii au ridicat lumea în picioare. Beat-uri dansabile, fredonabile şi mesaje anti sistem şi poliţie au răsunat la Palatul Mogoşoaia.

După un burger cu prea mult sos picant a început să se audă ceva ciudat printre tufişuri. Era sunetul celor de la Karpov Not Kasparov. Aceasta este cea mai ciudată trupă românească pe care am auzit-o în ultima vreme. Pe de o parte au cântat jumătate de set care sună a sonerii MIDI de Nokia, pe de altă parte au dat-o înspre o virtuozitate de pianist de la The Doors spre final, cu aceleaşi floricele şi improvizaţii nebuneşti.

Sintetizatorul trupei este fantastic, hipnotic, răzbătând peste tot domeniul Mogoşoaia, dar devine obositor după vreo 3 piese. Băieţii au fost şi nevoiţi să încheie mai devreme pentru a face loc veteranilor Underworld. Toată lumea îi ştie pentru piesa "Born Slippy" din coloana sonoră a filmului "Trainspotting", dar oamenii au dovedit că sunt mult mai mult de atât.

Faptul că solistul Karl Hyde dansează atât de frenetic şi bine sincronizat la 62 de ani este un miracol al anatomiei şi al muzicii. Este la fel şerpesc ca Dave Gahan, poate mai mult. Având în vedere că trupa face muzică din 1980, e lesne de înţeles că de la ei au învăţat să mixeze The Prodigy, The Chemical Brothers, Daft Punk şi cam toate numele mari. Ei nu sunt tăticii muzicii electronice, ci bunicii. "King of Shake" a sunat genial şi ne-a dus pe un val de rave puternic.

Cunoscuţi pentru trance, dar etalând un techno genial, Underworld a atras foarte multă lume la Main Stage şi nimeni nu a dat locului. Când a intrat "Born Slippy" la final toată lumea era cu braţele în aer şi la secţiunile lente când se aprindeau reflectoarele experienţa a fost aproape religioasă. Am auzit chiar şi o piesă de proto drum and bass care suna a Pendulum înainte de Pendulum.

Şi după tot acest efort de dans continuu, solistul de 62 de ani a plecat ţopăind de pe scenă. Imediat după, pe scena Guerrilla a venit Şuie Paparude. Băieţii nu au fost deloc pe vibe, cântând doar 45 de minute, iar Bean nu a cântat aproape deloc. A îngânat câteva versuri şi a fost lipsit de energie. Singura parte bună e că am auzit piese mai vechi ale grupului, din anii '90. Nici nu s-au auzit prea bine, deci e posibil să îi fi deranjat sonorizarea.

Seara de sâmbătă s-a încheiat cu un DJ set Disclosure, iar lumea a părut destul de încântată, deşi se mai răsfirase după Underworld. Abia la final au intrat mega hiturile duo-ului, care părea să imite Daft Punk prin imaginea scenică şi amplasarea la pupitru. Am auzit "Help Me Lose My Mind", iar unii au aşteptat 2 ore doar pentru acest track. A fost impecabil mixat totuşi.

Ziua 2 a început cu DJ Ruky, după care a urmat Jurjak, cu un sunet foarte american de rock 'n roll, dar cu angoasele şi bântuirea unui act indie care refuză mereu mainstream-ul. The Mono Jacks mi-au amintit de ce ascultam AB4 în liceu, pentru inspiraţia şi vocea tristă a solistului Doru Trăscău. Spiritul său dăinuie la The Mono Jacks, iar track-uri ca "Please Don't" s-au născut pentru a fi cvntate live la malul unui lac într-o după amiază leneşă a primei zile de toamnă.

The Mono Jacks e genul de trupă care sună mai bine live decât în varianta de studio. Am prins şi câteva piese Robin and the Backstabbers, sau RATB cum sunt cunoscuţi mai nou. A fost o experienţă trăznită, cu un solist îmbrăcat în pompier şi mânuind un târnăcop. Muzicienii făceau glume, dar sonorizarea nu prea a ţinut cu ei, mai ales când tonurile de chitară deveneau psihedelice.

Highlight-ul lor a fost improvizaţia de la final, cu unele doze de Rage Against the Machine şi ceva experimentare a la Mars Volta. Poate cea mai agresivă trupă de la Fall In Love Festival şi asta aşa, off script... cea ce nu e rău deloc. Kovacs ne-a dus în altă epocă, cu o voce plină de trăiri pe piese ca "My Love". O undă din tonalitatea lui Amy Winehouse plutea prin timbrul artistei.

Cântăreaţa olandeză de 29 de ani combină jazz-ul şi soul-ul cu o voce incredibilă ce transcende sex, rasă sau gen muzical. Are două albume la activ şi piese ca "The Devil You Know" sunt demne de un film cu James Bond. Sunt momente în care artista trece fără efort de la registrul lui Amy Winehouse la Duffy şi înapoi, un talent fantastic.

Kaiser Chiefs au urmat apoi, de la ora 20, cu optimismul infecţios al lui "Ruby". Solistul a fost foarte şugubăţ şi pus pe glume, ne-a amintit de multe ori de noul album "DUCK" şi a tot stat pe tobe, pe boxe, la înălţime, aspirând entuziasmul publicului ca un vampir elegant. Am trecut de la muzică de reclame la bere la ceva mai punk, odată cu "I Predict a Riot". Chitarele sunau ceva mai ameninţător şi mulţimea începuse să danseze ca în Control.

E loc şi de un vibe mai funky aşa cum ne-a arătat piesa "Good Days Bad Days". Formaţia părea chiar încântată să deschidă concertul lui Liam şi l-a şi menţionat de câteva ori pe Gallagher. Între timp, înainte de solistul Oasis a intrat Firma, poate cea mai bună trupă românească de la Fall In Love Festival. Solistul Daniel Rocca şi chitaristul au făcut furori.

În general trupele îşi lasă piesele hit pentru final. Disclosure a făcut-o, Şuie Paparude şi Underworld au făcut-o. Nu şi Firma, care a cântat a cincea sau şasea piesă "Nimeni", într-un medley cu "Soro Lume". Vocea lui Rocca a răsunat peste tot Palatul Mogoşoaia, acoperind şi scena Telekom. Este o voce mare, amplă, de arene, comparabilă cu cea de la Kasabian sau Incubus. De altfel, când Firma pornea la drum mi s-a părut că seamănă mult cu Incubus.

Cum ultimul album Firma a fost o colecţie de poezii de Mihai Eminescu, Ana Blandiana şi alţi poeţi şi poetese pe muzică rock, am avut ocazia să auzim şi câteva astfel de mostre de cultură. Am auzit "Dulce Românie" cu un twist de rock şi solo-uri pe care s-a dezlănţuit chitaristul, ce aducea cu Slash de la Guns 'n Roses uneori, prin postură şi stil de a cânta.

Câteva solo-uri improvizaţionale de final de piesă au avut floricelele compozitorului japonez Akira Yamaoka, cunoscut pentru coloana sonoră a jocurilor "Silent Hill". "Fiul Rătăcitor" a fost fredonată în mod incredibil de absolut toată lumea şi a primit o interpretare mai light şi mai de suflet, cu vocea lui Rocca primind ecou infinit.

Pentru că tot ce e frumos trebuie să fie stricat cumva pe lumea asta, pe măsură ce Firma se pregătea să îşi încheie setul a venit vestea cea proastă: Liam Gallagher şi-a anulat reprezentaţia. Artistul nu ar fi fost fost mulţumit de scena pe care au cântat Kaiser Chiefs şi aceasta nu ar fi trecut testul de securitate al echipei sale. Organizatorii au transmis că publicul va fi anunţat ulterior legat de bilete puse în vânzare pentru o altă reprezentaţie a lui Liam.

Zvonistica s-a pus în mişcare şi au început să apară informaţii despre un Liam care nu vrea să cânte pe o scenă aşa roz, aşa mică sau pur şi simplu nu a putut cânta din cauza unei dedulciri la spirtoase autohtone. Evident, totul la nivel de zvon, glumă şi bârfă sau românescul haz de necaz. Cert e că Liam a fost MIA toată ziua de ieri şi încă aşteptăm să auzim dacă l-a văzut cineva.

Firma şi Underworld rămân de departe highlight-ul Fall In Love Festival, care a început promiţător şi s-a terminat cu un eşec răsunător. Cât despre public, acesta clar nu a fost un eveniment pentru tineri. Foarte puţini adolescenţi am văzut, extrem de puţini cei de 20+, plin de oameni 30+ şi 40+, cu copii, unii chiar bunici cu nepoţi, lume familistă venită la un picnic urban cu muzică.

Concluzii

Pentru o primă ediţie, Fall In Love Festival a fost OK ca festival junior, dar uriaşul minus al lipsei lui Liam a umbrit mai toate bilele albe. Au fost şi grupuri de zeci de englezi, americani, oameni veniţi special din Serbia şi Bulgaria să îl audă pe solistul Oasis cântând "Wonderwall". Au rămas cu buza umflată şi în standby... Altminteri mâncare şi băutură din belşug, la preţuri de Summer Well, mult loc de desfăşurare şi cam puţină lume. Aş zice că destulă cât să umpli Arenele Romane şi cam atât. Cam toţi artiştii şi-au făcut treaba, în afară de Liam Gallagher şi Şuie Paparude, care nu păreau încântaţi să se afle acolo. Nu stricau şi ceva mai multe mese şi scaune, dar şi activităţi extra.

Sonorizarea a fost mixtă, când bună, când rea, iar suprapunerea scenelor prea apropiate e clar o problemă. Putem doar să sperăm că se va clarifica situaţia lui Liam şi că va mai există o ediţie, pentru că au fost câteva plusuri faţă de Summer Well, ce merită exploatate: transport gratuit, loc generos de desfăşurare, decor mai elegant, chiar şi nume muzicale mai mari. Ah şi aş mai aminti şi de lipsa de semnal de telefon pe toată zona concertului.

Comentează

Concerte & turnee

Cât vor costa biletele la concertele de reunire Oasis din 2025?

Publicat

pe

Liam și Noel Gallagher
Liam și Noel Gallagher │ FOTO: captură YouTube

Dacă intrați pe marile site-uri de știri din domeniul muzical din UK în aceste zile, 6 din 10 știri vor fi despre reunirea Oasis. Mai nou, biletele sunt sold out pentru majoritatea concertelor, dar frații Gallagher nu se opun ideii de revânzare. Cât costă biletele aflați din rândurile de mai jos.

În primul rând, Oasis și-a anunțat reunirea la final de lună august, după îndelungi speculații pe această temă. Mii de fani și-au petrecut ziua de sâmbătă, 31 august, pe site-urile de vânzări de bilete, sperând să pună mâna pe bilete la cele 17 concerte. Ele au loc în Londra, Cardiff, Manchester, Edinburgh și Dublin și fac parte din turneul Oasis Live 25.

Stocul a fost epuizat în doar câteva ore, iar trupa a postat pe rețeaua de socializare X că nu mai sunt bilete la ora locală 19:00. Frenezia începuse de la 9 dimineața, iar sistemele arătau că peste 500.000 de oameni au accesat site-urile. Ticketmaster ar fi picat la un moment dat, deși acest lucru a fost negat de reprezentanții site-ului și au fost și acuzații că unele achiziții au fost făcute de boti.

Fanii au aflat și că Ticketmaster avea voie să vândă biletele la preț mai mare, prin sistemul de preț dinamic. Inițial, costau 150 de lire sterline, adică 887 de lei, dar din cauza cererii au ajuns să coste și triplu. După ce au ajuns sold out, biletele au început să apară și pe site-uri de resell, ca Viagogo și StubHub, dar acolo costau mii de lire sterline.

Oasis a avertizat că nu le acceptă pe acelea drept valabile, netolerând specula. Oasis are și un parteneriat cu platforma de resale Twickets, unde fanii pot cumpăra biletele nedorite la un preț standard. Odată cu reunirea, îi vom vedea pe frații Noel și Liam Gallagher cântând împreună pe aceeași scenă pentru prima dată din 2009 încoace. Și cofondatorul Oasis, Paul Arthurs (Bonehead), ar fi inclus în reunire.

Se zvonește chiar că vom primi și un nou album Oasis.

Citește în continuare

Concerte & turnee

Oasis se reunește la festivalul Glastonbury 2025

Disputa dintre frații Liam și Noel Gallagher durează de mult timp, iar fanii Oasis așteaptă de mult momentul împăcării și reunirii trupei. Deși au existat câteva tentative eșuate, acum lucrurile par să fi intrat pe un făgaș favorabil.

Publicat

pe

Oasis în videoclipul piesei "Supersonic"
Oasis în videoclipul piesei "Supersonic" │ FOTO: captură YouTube / Oasis

Publicația britanică The Mirror relatează că cei doi frați s-au împăcat și vor urca din nou pe scenă împreună pentru prima dată din 2009. Ei vor fi cap de afiș la Glastonbury 2025, în formula reunită a trupei Oasis. În plus, Oasis va susține concerte și la Londra și Manchester. Informația a fost confirmată de surse din interior, iar Liam Gallagher a făcut o aluzie la reuniune la Leeds Festival pe 24 august 2024.

Liam a declarat:

„E foarte interesant, nu? E o situație foarte interesantă în care ne aflăm.” Apoi a interpretat piesa Oasis „Half the World Away”, în varianta originală fiind cântată de Noel. La un alt concert din 2024, la Sheffield, Liam i-a dedicat această piesă lui Noel. În iunie, Liam le spunea fanilor că Noel „se lasă greu.”

Zvonurile despre reuniune s-au intensificat recent, odată cu turneul „Definitely Maybe”, un turneu aniversar de 30 de ani pentru Oasis. Într-un interviu recent, Noel Gallagher a adoptat un ton mai conciliant față de fratele său.

Alte publicații din Marea Britanie scriu că stadionul Wembley a fost rezervat pentru 10 seri, pentru reuniunea Oasis, ceea ce ar depăși recordul de 8 concerte stabilit de Taylor Swift. Dacă setul de la Glastonbury se concretizează, acesta ar avea loc la 30 de ani de la lansarea legendarului album din 1995, „(What's The Story) Morning Glory?”.

Liam a răspuns și fanilor pe Twitter/X, spunând că „ne vom vedea la concerte”.

Oasis a fost o trupă britanică de rock alternativ, formată în Manchester în 1991, și a devenit una dintre cele mai influente formații din anii '90, fiind un pilon al mișcării Britpop. Oasis este cunoscută pentru hituri precum „Wonderwall”, „Don't Look Back in Anger” și „Champagne Supernova”. Albumul lor de referință, „(What's the Story) Morning Glory?”, a vândut milioane de exemplare la nivel mondial. Cu toate acestea, tensiunile dintre frați au dus la destrămarea trupei în 2009.

Citește în continuare

Muzică nouă

FiRMA ne cântă "Hello, Hello", o piesă de pe un viitor album - AUDIO

FiRMA revine în atenția ascultătorilor cu "Hello, Hello", o piesă proaspătă, ce se va găsi pe următorul album de studio. Melodia este disponibilă de ascultat în articol.

Publicat

pe

Artwork "Hello, Hello" - FiRMA
Artwork "Hello, Hello" - FiRMA │ FOTO: FiRMA

"Hello, Hello" a fost compusă și produsă de Daniel Rocca Stoicea, avându-i ca asistenți de producție pe Sorin Erhan și Dani Radu. Deși e scrisă în limba engleză, melodia tratează, ca și în cazul single-ului precedent ("We are here 4EVA"), relația Anima-Animus, versurile și interpretarea piesei fiind inspirate de "Luceafărul" lui Eminescu, mai precis de dialogul acestuia cu Cătălina.

"La umbra generată de arhitectura lui Mihai Eminescu îți poți trage sufletul și găsești inspirație pentru a crește, în orice context...", a declarat Daniel Rocca, solistul și compozitorul grupului, reconfirmând dragostea trupei pentru poezie în general și cea românească cu precădere.

Muzical vorbind, "Hello, Hello" descrie o călătorie sonică prin decadele secolului trecut, aducând stilurilor muzicale care i-au marcat pe artiști un suflu nou. Această abordare se va regăsi și în celelalte piese care vor compune noul album semnat FiRMA.

"Hello, Hello" arată încă o dată măiestria cu care FiRMA abordează sursele de inspirație și le aduce o amprentă personală. Trupa și-a reconfirmat în toate contextele poziția a de fi printre cele mai importante și fascinante trupe de alternative din România, prin acordurile originale, lirica subtilă și povești vizuale inovatoare. Formația a îmbinat genuri muzicale precum rock, pop, synth, funk, blues & trip-hop, punând întotdeauna pasiune pentru sunetul de calitate şi compoziţia originală.

FiRMA poate fi ascultată live în perioada următoare, pe 15 iunie la LoVE Garden din Sibiu, pe 26 iunie la Green Hours Garden în București, pe 20 iulie în cadrul Festivalului de Teatru și Film "Șerban Ionescu" din 2 Mai, pe 2 și 3 august la Festivalul Serile Filmului Românesc) din Iași.

AUDIO: FiRMA - "Hello, Hello"

Citește în continuare

Trending