Urmărește-ne în Social Media

rock

Doomnezeu la Quantic: Atotţiuitorul de urechi şi frângătorul de gâturi la headbanging

De doi ani încerc să prind Doomnezeu în concert, fie şi numai pentru faptul că mi s-a promis că voi vedea "colinde pe metal" sau "muzică bisericească doom metal". Am ratat la mustaţă excelentul concert din Expirat al trupei de acum 1-2 ani, dar am văzut înregistrările. De data asta nu aveam cum să ratez liturghia, mai ales că grupul a mai scos piese noi de atunci. Şi mai ales cu ceva sludge-doom-metal în deschidere, cei de la Church of Ctulhu.

Publicat

pe

Cine e Doomnezeu?

În primul rând formaţia e tânără, a debutat prin 2019, erupând în peisajul rock de la noi cu o reinterpretare a colindului "La Viflaim colo-n jos". Ulterior a lansat şi alte piese care explorează teme existenţiale şi spirituale. Muzicienii din grup poarta măşti, aidoma celor de la SPP, LVX Machina, un trend tot mai răspândit la noi, după ce au făcut-o în afară Sleep Token sau Slipknot.

Oficial trupa e promovată ca "stoner doom creştin ortodox". Am studiat atent "problema" şi încă nu îmi pot da seama dacă grupul "e pe bune", adică avem cu adevărat de-a face cu rock creştin, sau e doar un gimmick, clasicele glume de rockeri ai începutului de ani 2000 cu orice are legătură cu biserica. Sau poate că e vorba despre ambele. O parte din mine speră că avem aici câţiva studenţi la seminar sau chiar preoţi care au pus-o de o formaţie. Ar fi inedit, "autentic", cum se tot face abuz zilele astea de cuvânt.

Costumele par desprinse din icoane ortodoxe din vechime, dar growl-ul şi imaginea ameninţătoare a muzicienilor nu cadrează cu Dumnezeirea. Poate cu Dumnezeul Vechiului Testament, cel mânios...

Church of Cthulhu

Church of Cthulhu au cântat în deschidere şi despre trupa asta chiar că nu ştiu mare lucru, aşa că a trebuit să mă documentez şi mai abitir. Aşa am aflat că s-a înfiinţat în 2017 la Piatra Neamţ şi era iniţial un duo de noise şi doom. Ulterior devenea proiect solo în 2019, şi a ajuns să împrumute influenţe de stoner, sludge şi chiar blues şi country.

Trupa are o pasiune pentru universul lui H. P. Lovecraft şi mitul lui Cthulhu şi e pasionată de peisaje sonice grele, întunecate, apăsătoare. Muzicienii apar în robe, care le acoperă feţele, nu prea ne cadorisesc cu bucăţi vocale, poate doar growl-uri, emise de solistul care purta un soi de beţe de tobe pe stil vechi, din genul celor care bat când era cineva executat în piaţa mare.

Piesele au fost lungi, asurzitoare, apăsătoare, e o trupă greu de digerat, cu care trebuie să ai răbdare. Chitara m-a fascinat pe mine, mai ales chitaristul din dreapta scenei, cu instrumentul său mov transparent. Pedalele folosite în concert şi efectele de pe chitare le dădeau un sunet de avion supersonic care străbate cerul şi doboară bariera sonică.

Mi-a plăcut mult şi că a rămas chitaristul să facă nişte zgomot ca la carte, asurzindu-ne şi după ce a plecat trupa şi a venit Doomnezeu pe scenă. Riffurile au fost adesea repetitive și lente, amplificând senzația de gravitate.

Doomnezeu

După vreo 40-50 de minute ale trupei în deschidere ne-am putut bucura şi de "slujbă", cum a zis solistul. De departe cel mai energic membru al trupei era micul basist. Mic la trup, dar inimos, nu avea stare o secundă şi cânta cu mult patos la basul său, având parte şi de un mic solo la final. Dădea din cap cel mai activ, părea pur şi simplu bucuros că e pe scenă.

Mult mai calm era chitaristul de ritm din stânga sa, cel cu luna deasupra măştii, care adăuga o gravitate costumelor celor de pe scenă. Vedeta părea să fie chitaristul solo, cu rol de backing vocal uneori, cu acea mască cu soare pe cap. Un fel de Statuia Libertăţii, stil românesc, cu două codiţe de pleată desprinse lateral şi distrându-se de minune pe piesa "Du-ne, adu-ne", unde are un solo delicios.

Ce nu ştiam eu e că există şi două domnişoare ca backing vocal, care contribuie mult la atmosfera creată de trupă, mai ales la elementele corale din "La viflaim".

Pot spune că tot ce cântă Doomnezeu e doom metal, cu excepţia a două piese. Aş zice ca "Lazăr" se duce spre gothic metal puţin şi chiar rock progresiv. Partea calmă de la mijloc m-a dus cu gândul la Antimatter, Anathema. Vocea din "Lazăr" e fix ca la trupele bune de rock din România din anii '80 şi '90. Are ceva de Conexiuni, Celelalte Cuvinte, Sfinx, Phoenix poate.

Iar cealaltă piesă atipică este "Pace ţie frate", care e metal alternativ pur. Are ceva de Rage Against the Machine, ba chiar System of a Down. Riff-ul e contagios cu siguranţă şi cu alt tip de public ar fi ieşit şi mosh pit. Poate fără interludiile flower power ranforsate de donşoarele de la voce.

"Molifta" a început cu "Atotţiitorul", o bucată nouă şi complexă, ceva mai heavy a muzicienilor, mai degrabă instrumentală. Chitara e absolut bestială, aminteşte de Black Sabbath, de Pentagram, poate de un Candlemass mai melodios.

Momentul când mi-am dat seama că sunt la un concert de calitate e când a început "Ţine-i Blânzi". Chiar dacă vocea a jucat feste şi "instrumentele cereşti" erau tunate cam aiurea, am sesizat esenţa compoziţiei, iar modul în care a aluneca corala feminină pe melodie m-a şocat până în miez. Aici chitaristul backing vocal a făcut o treabă excelentă, în a îşi îmbina vocea cu a enoriaşelor.

Nu uit nici de sintetizator, care uneori ne aruncă în anii '70 şi spre The Doors, sau spre stoner rock, că tot acoperă acest segment Doomnezeu.

Cred că acest concert putea fi mixat altfel şi chitarele puteau fi tunate altfel şi mă refer cu mai puţin distors şi mai puţin volum. Dar hei, ăsta e farmecul doom-ului nu? Chitarele alea apăsătoare, care te strivesc sub greutatea lor de tone, nu kilograme. Din păcate vor îneca voce, clape, tobe, bas, cam orice. Imprimă totuşi disperare, pierdere, moarte, introspecţie, ca orice DOOM care se respectă.

Tare sunt curios cum ar suna Doomnezeu pe un set acustic...

Cât despre tematica abordată de trupă, ca persoana care în liceu şi facultate scria proze edgy XXX cu/despre preoţi cred că pot mirosi când e vorba de ironie sau când e "pe bune". Înclin să cred că "nu e pe bune" vreo 70%.

Concluzii

Întreg concertul a fost asurzitor, nu am mai surzit aşa de la Paradise Lost la Arenele Române în 2014, când am stat în faţă. Am înţeles că se practică la trupele de doom, death, black, să te asurzească pentru a camufla vreo lipsă de talent vocal sau eventuale alunecări de chitară.

3 merite are trupa asta:

  • m-a făcut să dau din cap cum n-au făcut trupe mari în 2024, de m-a durut gâtul 2 zile după
  • m-a asurzit cum nu a mai făcut-o nimeni de un deceniu
  • m-a făcut să îi ascult piesele de studio, auzind cât de atractiv sunau ele live

Cu urechile ţiuind vă recomand totuşi să vedeţi Doomnezeu în concert, fie şi numai pentru a înţelege unde se termină muzică bisericească şi unde începe doom metal-ul de aici. Şi a rămâne cu tentaţia de a asculta şi variantele de studio ale pieselor. Atenţie şi la versuri, nu trebuie deloc neglijate şi judecând strict după ele, e mai mult vorba de slăvire, decât de ironie.

Dacă trupa asta foloseşte o întreagă religie ortodoxă ca gimmick atunci se expune la "luare în deşert", dar involuntar creează şi un Catch-22 şi generează prozeliţi neaşteptaţi religiei. Asta pentru că inevitabil sunt fani care se vor întreba "şi dacă e pe bune?". Şi dacă nu e? Atunci e "fake it till you make it" şi vom ajunge cu toţii într-un rai fals, în care vom adăsta convinşi că suntem în rai şi vom asculta Doomnezeu până la finalul veacurilor.

Sau într-un iad fals, în care Nietzsche predă religie.

Industria muzicala

Șase artiști români la început de drum pe care i-am descoperit în 2024

Artiști noi se nasc în fiecare zi, dar într-o industrie vastă și mereu în mișcare e tot mai dificil pentru un debutant să-și găsească publicul. Pe final de 2024 vă prezentăm 6 dintre artiștii români proaspăt descoperiți, care, în ciuda piedicilor ivite pe parcurs, și-au găsit drum către urechile noastre.

Publicat

pe

Doomnezeu / Cojo / Bastien / The Urs / Franci / Tania Turtureanu
Doomnezeu / Cojo / Bastien / The Urs / Franci / Tania Turtureanu │ FOTO: Colaj de capturi YouTube

Îți recomandăm 6 artiști români la început de drum: pe Cojo, Doomnezeu, Bastien, The Urs, Tania Turtutureanu și Franci. Unii dintre ei abia s-au lansat, alții au deja mai mulți ani de activitate, dar abia acum au început să se remarce. Selecțiile vin din genuri muzicale variate: de la rap și stoner doom creștin, la pop, soul și indie. Te invităm să-i descoperi și să-ți alegi preferații.

The Urs

The Urs este un muzician originar din Republica Moldova, ajuns la urechilor ascultătorilor mai ales cu piesa "Tărâmul Interzis". Pe numele real Gheorghe Scurtu, The Urs a dat curs pasiunii pentru muzică în copilărie și a fructificat-o constant. Pandemia a fost o treaptă în cariera lui muzicală, în acea perioadă publicând pe Instagram o serie de piese scurte, de 1 minut. De la ureche la ureche, muzica lui The Urs a ajuns la persoanele potrivite.

A jonglat cu rock-ul (a cântat la chitară în trupa de rock pe care a format-o cu fratele său în urmă cu mai mulți ani) și rap-ul, dar pop-ul a fost genul muzical care i-a adus succesul în mainstream. De la începutul anului 2023, The Urs s-a stabilit în București și s-a concentrat pe muzică din toate punctele de vedere: compoziție, producție și concerte live. Printre cele mai recente melodii lansate se numără "Pământul", "Haita", "Noapte de Noapte" sau "Apa", o colaborare cu Shift.

Tania Turtureanu

Tania Turtureanu este o artistă din Republica Moldova care a cucerit publicul cu timbrul inedit al vocii sale și versurile care mângâie, dar și dojenesc. A debutat în lumea muzicii cu o serie de interpretări care au pus în valoare nu doar calitățile vocale, ci și abilitatea de a aborda o gamă largă de genuri muzicale. Fie că interpretează piese pop, jazz, soul sau melodii tradiționale, artista reușește să ofere fiecărei melodii o notă personală.

Printre lansările recente se regăsesc melodii precum "Ce vrei", "Ce frumos", "Iubește-mă", "Tu", toate compuse de Tania. Piesele se regăsesc pe primul album al artistei,  "Iubește-mă", lansat în noiembrie și promovat în cadrul a două concerte-spectacol la Sala Luceafărul din București. "Muncesc pentru că îmi place. Îmi pun mereu standarde tot mai înalte, pentru că așa pot să devin mai bună. Da, una dintre valorile mele fundamentale este să evoluez continuu! Altfel, nu îmi simt sângele clocotind în vene, și, dacă nu îl simt, gata, nu mai simt nici gustul esențial al vieții", spune Tania.

Bastien

Bastien sfidează tiparul obișnuit al artistului pop prin faptul că își scrie propriile piese și pune accent pe exprimarea personală în detrimentul conformității. Scopul său este să împărtășească ceea ce îl entuziasmează, să dezvolte un sunet distinctiv și să îi inspire și pe alții să-și îmbrățișeze unicitatea. Mesajul lui Bastien încurajează individualitatea, contestând normele sociale și sărbătorind libertatea de a-ți urmări pasiunile autentice. În esență, Bastien nu este doar un cântăreț pop, ci un adept al autenticității și libertății creative.

Bastien a compus melodii pentru nume importante din industria muzicală românească și a colaborat cu INNA pentru "Paris to London", cu Sickotoy pentru un remix al piesei "Billie Jean", cu Alexandra Stan pentru "Strânge-mă în brațe", iar alături de Alex Parker a lansat piesa "All This Love" cu care a participat la Selecția Națională Eurovision 2022.

În ultima perioada, Bastian s-a concentrat pe propria carieră de solist muzical și a lansat melodii ca "Mai bine așa", "Gata de zbor" sau "Copiii Care Am Fost".

Franci

Franci este o artistă de 22 de ani din Sighetu Marmației, care își compune singură muzica. Pe numele complet Francesca Hojda, ea este sora mai mică a surorilor Hojda, Maria și Ligia, ambele artiste cu un reperteriu cunoscut în zona de pop, indie și alternativ.

Crescută într-o familie cu dragoste pentru muzică, Franci a urmat aceeași cale fără a se abate nicio clipă de la acest drum. A început să cânte de la vârsta de 3 ani, bunica sa făcându-i intrarea în lumea muzicii populare. Tot la 3 ani a urcat și pentru prima oară pe o scenă, cântând "Mocirița cu trifoi" într-un concurs muzical ținut într-un sat. Au urmat apoi cursuri de pian și de muzicală, care i-ai șlefuit aptitudinile și au pregătit-o pentru cariera pe care și-o dorește.

Franci cântă pop cu influențe electro și pop, iar single-ul ei de debut, compus de ea împreună cu artistul și compozitorul scoțian Daniel Healy, se numește "King''. Își dorește să se ajungă la un public cât mai larg cu această piesă, dincolo de granițele României, visând, în mod ideal, la colaborări cu Jacob Collier, Daniel Ceasar, Taylor Swift sau Aurora.

Cojo

Pe Cojo l-am descoperit târziu, pe final de an 2024 (în deschidere la HVDNS în Quantic) şi târziu şi pentru că e activ de minim 5-6 ani şi are un Urbanist excelent din 2019. Dacă e vreun rapper la noi care să facă show de Broadway vreodată, să devină Lin-Manuel Miranda, el este. Are mare grijă la punerea în scenă şi la expresivitatea întregului act artistic. Se contorsionează şi urlă pentru mesajul său şi lasă în urmă chiar muzicalitatea în favoarea... poeziei. Mă duce cu gândul la Kendrick Lamar, ceea ce e un compliment uriaş pentru un rapper român. Iar videoclipul "Astă seară mâncăm în familie" e un statement fabulos în perioada de sărbători şi extrem de sensibil şi delicat.

Trebuie văzut live neapărat, pentru a fi înţeles. Variantele de studio sunt aproape irelevante, deşi negativele sunt foarte bune şi muncite.

Doomnezeu

Pe Doomnezeu îi ştiam din auzite, dar nu îi ascultam aşa abitir cum am făcut-o după concertul lor din perioada Crăciunului 2024. Cântă doom metal, combinat cu rock alternativ. Au şi butaforie, măşti cu sori şi Luna, cruci, mătănii, întreaga manifestare religioasă pusă în costume. Uneori aluneca spre grunge, alteori spre System of a Down. Au schimbat solistul când i-am prins eu live, iar fetele de la backing vocal ridicau la ceresc rangul interpretării.

Chitara şi basul sunt excelent de gâjâite, sunt pasaje multe în stil Black Sabbath şi Candlemass, dar sunt date la maxim şi cu mult distors, ca să îţi imprime groază, angoasa şi teroare. Tentaţia era să crezi că se va cânta nazal, "ca popa", dar nu e deloc cazul de aşa ceva. Aruncă şi cu sintetizatoare în tine şi vocea mă duce cu gândul la Conexiuni şi Celelalte Cuvinte uneori, la rock din anii '80 şi '90.

Şi în ciuda umorului inevitabil, care i-a atins şi pe durii Clouds, trupa nu face abuz de gimmick-ul bisericesc.

Citește în continuare

Trending