Seara a fost deschisă de grupul vocal Blue Noise în formula: Bogdan Tudor, Denis Bolborea, Mihail Grigore, Veronica Prodan și Zoe Flavia. A fost o încălzire scurtă, binevenită, pentru a te rupe de gerul și gheața de afară. Cei cinci au revenit pe scenă pentru a interpreta împreună cu Alexandra Ușurelu piesa ei "Când zâmbești".
Concertul a început cu introducerea recitativă a lui Flaviu Crișan, care a surprins audiența ce frământa în așteptarea ridicării cortinei. Actorul a apărut într-o lojă de pe cel mai ridicat nivel, introducând spectatorii într-o atmosferă poetică, pregătindu-i pentru ce avea să urmeze. De altfel, el a revenit vocal pentru a îmbrăca și lega anumite momente. A fost și cazul desfacerii plicurilor puse pe scaune. Spectatorii au primit alături de versurile unei piese nelansate încă invitația de a se abona la recepționarea în avans a viitoarelor melodii ale Alexandrei Ușurelu. "Lasă-mă să fiu eu casa ta" este chemarea ei, abonarea propriu zisă luând forma unei căsuțe de carton. Am văzut că foarte mulți spectatori și-au lăsat datele de contact la finalul serii.
Cortina s-a ridicat dezvăluind o scenă plină, dar aerisită și echilibrată, de unde nu au lipsit câteva elemente de decor: o barcă de lemn (în care Alexandra a urcat și a cântat) și un copac înflorit. Avantajul adâncimii scenei de teatru s-a transmis vizual publicului. În spatele cântăreței s-a desfășurat o orchestră simfonică dirijată de Viorel Sârbu, un pian și tobe. Muse Orchestra este o extensie cu alți instrumentiști a cvartetului de corzi Muse Quartet (Alina Horez și Nicoleta Petre la vioară, Maria Colțatu la violă și Corina Ciuplea la violoncel). Oricât de mult ai aprecia o audiție acustică, un concert simfonic este cu totul altceva. Instrumentalul îți dă senzația că te înconjoară, preia rima versului, muzica se leagă într-un tot captivant, iar orice percepție a vreunui instrument în particular îți dezvoltă experiența live.
A fost cel de-al doilea concert simfonic susținut de Alexandra Ușurelu, iar în cadrul serii am avut parte de alți doi invitați în afară de Blue Noise: Mircea Vintilă și Dan Byron. Cu acesta din urmă, Alexandra a interpretat "Două povești" și "Melancolic", în amintirea prietenului lor dispărut, chitaristul Costin Oprea, fost membru al formației byron și colaborator al solistei.
Mircea Vintilă a urcat pe scenă pentru interpretarea duetului lor "Ceva se întâmplă cu noi". Au continuat cu "Toți într-o barcă", numai bine ca folkistul sexagenar să treacă peste încălzirea de voce. Rareori mă interesează aspectul vestimentar al vreunui cântăreț pe scenă, dar nu am putut să nu observ discrepanța vestimentară dintre cei doi. Firescul o fi ceva pur, dar nu pur și simplu.
De ce o iubesc oamenii pe Alexandra Ușurelu? Publicul se vrea "îmbătat" de extensii melodioase și poetice ale dragostei și ale experiențelor din cotidian, evadarea într-o poveste muzicală având nevoie de un povestitor credibil. Dincolo de vocea ei caldă, Alexandra Ușurelu transmite emoție și prin felul de a fi, natural, feminin, emotiv. Adăugăm o atenție constantă la detalii și munca firească de a alimenta mereu comunicarea cu prietenii săi ascultători, în ton cu așteptările lor. Sunt oameni educați, care iubesc, care apreciază poezia, muzica folk sau jazz, cu capul pe umeri, dar obișnuit să tresară.
Nu mai intrasem în Sala Mare de la TNB de la un concert aniversar Bere Gratis din 2012 și mă număram probabil printre cei curioși să descopere interiorul renovat. De-a lungul concertului am cutreierat fiecare inel de loje, am privit spectacolul din ambele laterale, din față și din spate, de multe ori prin obiectivul aparatului. Spre deosebire de o sală tradițională de concerte, interiorul unui teatru imprimă mai multă căldură sau intimitate, scena fiind mai apropiată de spectatori, iar panta rândurilor mai abruptă. Am avut astfel ocazia să descopăr spectacolul Alexandrei Ușurelu din unghiuri variate, de la diverse distanțe, de la colțul scenei până la punctul diametral opus acesteia. De oriunde priveam, simțeam aceeași emisie de căldură sufletească, iar spectatorii din jur trădau și ei aceeași empatie.
Variat ca vârste, dar cu un miez pe care îl estimez a fi între 25 și 40 de ani, publicul din seara de 18 ianuarie a fost prietenul Alexandrei. Oameni calmi, cu răbdare și toleranță la orice inconvenient ce le-ar fi putut perturba vizionarea (vreun aparat de fotografiat, vreun glas de copil), spectatorii au ales cel mai probabil, din obișnuință, să trăiască spectacolul #PUR, lăsându-se purtați de cuvinte ticluite într-o muzicalitate familiară. Iar dacă cineva ar fi considerat mult prea dese mișcările de camere video pe scenă, un rezultat pozitiv stă să apară: live-ul va fi transpus pe DVD/Blu-Ray. Pe de altă parte, concertul de pe 18 ianuarie a dat startul unui turneu național #PUR.
Ascultătorii din provincie o vor putea asculta live în principalele orașe din țară, alături de Muse Quartet: Brașov (29.01), Buzău (13.02), Iași (14.02), Constanța (19.02), Cluj-Napoca (23.02), Orade (27.02) și Timișoara (28.02).
Am descoperit mai multe discuții despre locul Alexandrei Ușurelu în piața muzicală autohtonă, câteva idei conturându-se de fiecare dată: o nișă fără prea multă activitate sau vizibilitate, o artistă ghidată de propria percepție emotivă a actului muzical, o simbioză reușită între o voce - Alexandra - și un producător/compozitor - Bobby Stoica, o poveste de succes a unui proiect independent fără aportul vreunei case de discuri importante sau trust media.
Urmărind-o live pe Alexandra Ușurelu, nu pot să nu mă gândesc la Paula Seling și la perioada ei de debut, cu folk și jazz, iar melodia "Ceva se întâmplă cu noi" m-a dus cu gândul la "Ploaie in luna lui Marte". Într-un fel ciudat, găsesc similare comparațiile dintre Mircea Vintilă și Nicu Alifantis pe de o parte și Alexandra Ușurelu și Paula Seling pe de altă parte. Personal, mi-a plăcut concertul Alexandrei mai mult decât cel al Indilei, de pildă, și m-am bucurat - chiar dacă diferit - ca la o audiție cu Aylin. Fiecare apreciază în mod subiectiv, cel mai important aspect fiind acela că spectatorii au părăsit Sala Mare a Teatrului Național cu fețele vesele trădând o împlinire sufletească, mulți grăbindu-se să asiste la întâlnirea de după, din foaier, pentru fotografii, discuții și autografe. La capătul lumii ei interioare, Alexandra își va găsi mereu ascultătorii.
Alexandra Ușurelu are la activ un album produs împreună cu partenerul ei de viață, Bobby Stoica (ex-Voltaj). Discul "La capătul lumii" a fost lansat în decembrie 2014, iar de pe acesta multe cântece au beneficiat de videoclipuri ("Prețul corect", "Mai bine în doi", "La capătul lumii", "Ceva se întâmplă cu noi", "Doi străini"). Un nou album este așteptat spre lansare, o primă melodie ("Suflet, rămâi pur") fiind dezvăluită cu prilejul concertului #PUR.
SETLIST concert #PUR, 18.01.2016
- Uvertura
- Acesta-i sufletul meu
- Balada pentru o minune
- Mai bine în doi
- Suflet, rămâi pur (melodie nouă)
- De-ai iubi mai mult, ai fi mai puternic
- Ție
- Două povești (cu Dan Byron)
- Melancolic (cu Dan Byron)
- Fuga Pământului
- Când zâmbești (cu Blue Noise)
- Prețul Corect
- Ceva se întâmplă cu noi (cu Mircea Vintilă)
- Toți într-o barcă (cu Mircea Vintilă)
- La capătul lumii
UPDATE: Textele recitate de Flaviu Crișan au fost: "Furtuna" (de Flaviu Crișan), "Oarece (cupletul cu plic)" și "Cu mâna pe inimă" (de Florin Dumitrescu) și "Picătura și paharul" (de Flaviu Crișan).
Fotografii din concertul Alexandrei Ușurelu
Pentru mai multe fotografii, deschideți galeria concertului.