Urmărește-ne în Social Media

rock

În valurile Efemeride ale muzicii byron

Sunt frumoase întoarcerile. Unele dintre cele mai de preţ sunt cele legate de tine, de sufletul tău, de valorile care te compun şi recompun, de adevărul personal, de momentele în care te analizezi şi îţi observi în oglinda fără filtru componentele şi particularităţile. În seara de 3 octombrie m-am reîntors la casa unde artişti din portofoliul Overground Music creionează muzici pentru suflete, cu ocazia unei audiţii a noului material compus de byron.

Publicat

pe

Copertă album "Efemeride" - byron
Copertă album "Efemeride" - byron │ FOTO: byron

Acest nou disc, creionat pe parcursul ultimilor doi ani, poartă un nume ales deloc întâmplător. "Efemeride", prin cele 10 creații prezentate, reprezintă un apel la trecut, la oamenii, gândurile, neputințele sau speranțele care ne trec pragul sufletesc şi care, în formă cumulată, ne prefigurează viitorul. Desigur, un viitor incert, marcat de aromă unor deziluzii, vise spulberate, umbre binefăcătoare şi nesiguranţe pe toate planurile, singura certitudine fiind că momentan suntem în viaţă şi mai avem timp să ne reparăm părţi din existenţă și prin acest tip de catharsis.

Primul track de pe album, de o durată restrânsă este un preambul în note cântate forte. "Cine sunt eu să mă opun?" ne aduce întrebări care se succed una după alta, cu un refren livrat brusc. Cele care se conturează ascultând piesa aceasta pe repeat se aşază senin în mintea mea: Dacă nu am mai opune rezistenţă schimbărilor care vin peste noi, am fi mai fericiţi? Şi dacă am atinge fericirea cu ceea ce avem în prezent, raportat comparativ la ceilalţi?

"Monstrul de sub pat", cel de care ne temeam în anii copilăriei, a prins altă formă şi chip. Dacă atunci nu îl puteam atinge și mai mult ne era sugerat de mediul exterior, acum este aproape palpabil şi ne luptăm să îl nimicim în fiecare zi. Uneori ne doboară, ne lasă fără respiraţie şi tocmai această luptă este expusă într-o piesă mult mai hard, plină de nerv şi patos, exact ca o incantaţie.

"FMR" m-a năucit în sala de audiţie. Am simţit parcă valuri de linişte cum mă inundă şi astfel, am închis ochii. Tematica morţii şi a trecerii dincolo este tema care a inspirat în permanenţă artiştii, fiind una din cele mai puternice care poate fi expusă muzical. Partea instrumentală, mixul sonor de umbre şi lumini cu note de pian à la 6fingers, refulările în secţia metro-ritmică, vocea lui Dan fac din această creaţie una statement în repertoriul byron. ("...dar orice veşnicie, se termină oricum, la un moment dat.")

Cum ar fi dacă am reuşi să ne sustragem din jocurile mecanice ale vieţii şi să fim "Fericiţi mereu"? O piesă blues-rock ca o oază de serenitate, cu note senine şi metafore. Dacă am fugi spre un loc care să ne cureţe de patimile şi neliniştile pe care le simţim, oare am atinge desăvârşirea?

"Cadou" şi o linie de bass funk rock excelentă cu care László iese în evidenţă. Piesa îşi schimbă traseul pe care crezi că l-ai intuit deja, Dan aproape strigându-şi dorinţele pe gama muzicală. Îmi pare un experiment pe care artiştii l-au făcut în zilele în care au avut parte de multă voioşie, calm şi inspiraţie benefică.

Trecutul şi prezentul sunt uneori indicatori ai viitorului. Poate da, este "Prea târziu" pentru multe dintre visele noastre, însă ne vom păstra liniştea interioară, (re)învățând maniera potrivită. O nouă piesă ca un soi de mantră, alungare a demonilor interiori, încăpăţânaţi, cu versuri excelent scrise de către Dan şi o năucire activată în zona instrumentală: "Va fi oricum mult prea târziu / Voi fi strivit de tăcere / Cum e să fii n-am să mai ştiu / Şi nu voi avea nicio părere / Dar voi zâmbi mereu cu ochii goi / Indiferent ce-aţi face voi."

"Încurcături" m-a adus cu gândul la albumul lansat în 2014, "Melancolic". Vocea calmă a lui Dan, formula melodică folosită în tandem cu notele de flaut fac din această compoziţie una aerisită, calmă, furtunoasă spre final, care te va readuce în valuri cu nuanţe de optimism şi seninătate.

"Memento", primul single lansat anul trecut, a trasat cumva linia acestui disc de care atunci nu ştiam că este în proces. O piesă ca o fugă fără o destinație clar aleasă, departe de absurdităţile existenţei care ne marchează. ("Merg înainte fără vreo oprire / Prin peisajul ăsta zgâriat de timp / Și aroganța îmi cere o menire / Mă fac că plouă și continui să mă plimb.")

"Oricât ai vrea să fii mai mult" constituie un nou moment de calmitate, introspecţie, poezie pură şi deliciu instrumental. Va fi acel tratament pentru suflet de care, poate, nici nu ştiai că ai nevoie în acest moment. ("Am cicatrici mascate cu sarcasme şi veselii / Fragilităţi amestecate cu zâmbete largi şi buchete de insomnii / Înecate într-o cupă mare de cristal / Care până în zori mă înoată până la mal.")

"În infern" constituie surpriză absolută de pe acest material şi consider că din întreaga creaţie byron de până acum. În cele aproximativ 11 minute am trecut printr-un mix de stări emoţionale, identificându-mi părţi din suflet în melanjul audio-poetic. Va fi piesa despre care va curge multă cerneală şi una care va converti, poate, pe cei care nu cunosc creaţia byron la aceasta, făcându-i să le descopere albumele de început în care întrebările în limba engleză şi forţa de expresie te lăsau mut de încântare. De această dată, acest infern melodic te va arunca într-o prăpastie cu tenebre şi fărâme de lumină nesperate, fiind deosebit de cinematografică. Am aflat că va beneficia de un videoclip pentru întreaga variantă a piesei care va fi lansat în lunile următoare şi sunt curioasă de viziunea regizorală care ne va fi prezentată. Probabil, într-un clarobscur, un soi de scurtmetraj poate noir care să reliefeze această măestrie a planurilor muzicale, dozate ritmic, care respiră linişte spre final. Aşa cum am punctat şi pentru "Eternal Return" din 2015, muzica byron păstrează şi cultivă o importantă componentă cinematografică, iar în manieră live totul este desăvârșit.

Componența trupei în prezent este: Dan Byron la voce, chitară şi flaut, Dan Georgescu la chitară, Sergiu Mitrofan la pian şi clape, László Demeter la bass şi Andrei Ilie la tobe. Noul material a fost înregistrat şi mixat la studioul Unda Recording din Bucureşti de către Dan Georgescu şi masterizat de Cristian Varga la MASTERvargas.

Albumul se va lansa oficial pe 6 octombrie, iar turneul de lansare va începe la Iaşi, urmând să continue în mai multe oraşe din ţară până spre finalul acestui an. Good job again, guys!

rock

Dan Byron despre aniversarea a 18 ani de byron: "Cred că atunci când reușești să depășești granițele generației tale se poate spune că ai succes"

Trupa byron aniversează 18 ani de activitate, perioadă în care a (în)cântat ascultătorii cu numeroase piese cu mesaj, proiecte cu însemnătate și show-uri live memorabile. Cu ocazia majoratului, artiștii au pregătit un concert special, intitulat "Sindromul Impostorului În Patru Acte", ce va avea loc pe 9 noiembrie la Sala Radio (sold out). Despre acest eveniment ne-a detaliat Dan Byron, într-un interviu disponibil mai jos.

Publicat

pe

Dan Byron
Dan Byron │ FOTO: Cristian Șuțu

Povestea trupei byron ajunge anul acesta la cel de-al 18-lea capitol, reușită pe care o sărbătorește la Sala Radio cu un concert inedit - "Sindromul Impostorului În Patru Acte". Pe scenă mai urcă Muse Quartet, Dora Gaitanovici, Vichi Răileanu și Șerban Pavlu, invitați speciali a căror prezență completează conceptul evenimentului. "Sindromul Impostorului În Patru Acte" nu este doar muzică, ci un spectacol care prezintă vulnerabilitatea și complexitatea existenței umane, suișurile și coborâșurile vieții de artist, celebrarea victoriilor mari și mici.

Concertul "Sindromul Impostorului În Patru Acte" este SOLD-OUT, însă cei care nu au mai prins un bilet pot vedea formația byron și pe 1 decembrie, în Expirat, la tradiționalul concert aniversar.

Ideea concertului a pornit de la ideea că mulți artiști, dar nu numai, se confruntă cu sindromul impostorului - sentimentul că nu sunt suficient de buni sau că nu merită succesul pe care îl au, chiar dacă din exterior se vede altceva. E o luptă interioară cu îndoiala, care afectează încrederea în sine. Pornind de la asta, byron a inițiat o campanie prin care a dorit să dea voce experiențelor legate de sindromul impostorului, și i-a invitat pe fani să lase un mesaj anonim în format audio sau text despre cum se simte sindromul impostorului pentru ei.

Citește interviul acordat de Dan Byron:

InfoMusic: La mulți ani frumoși și mulțumim pentru muzica de până acum și pentru cea care va urma. Ați ales să sărbătoriți această reușită cu un concept interesant și complex, intitulat "Sindromul Impostorului În Patru Acte", ce a pornit de la ideea ca mulți oameni se confruntă cu sentimentul că nu sunt suficient de buni sau că nu merită succesul pe care îl au, chiar dacă din exterior se vede altceva. De ce acum, la cea de-a 18-a aniversare, ați considerat că este timpul de a purta această "conversație" cu ascultătorii voștri?

Dan Byron: Mulțumesc că ne-ați ascultat! Cred că e important să schimbăm un pic punctul de vedere. Da, aparent acest nenorocit de sindrom e o chestie negativă, un sentiment pe care nu ni-l dorim, dar dacă schimbăm un pic unghiul, îl putem vedea ca pe un motoraș care nu ne dă voie să ne culcăm pe o ureche și ne forțează să ridicăm încontinuu ștacheta. În plus, cred că e important să vorbim despre el, să conștientizăm că nu suntem singuri și că genul ăsta de sindrom este cât se poate de normal și de răspândit.

InfoMusic: Dan, ai detaliat pe blogul tău despre momentele în care te-ai simțit impostor în propria artă. Cum a evoluat în timp această relație cu tine însuți, cu gândurile care îți strigau că nu ești suficient de..., cu anxietățile care funcționau ca o frână în domeniul creativ?

Dan Byron: Tot acolo am spus că sindromul impostorului m-a făcut să insist să tot scriu alte și alte cântece, ca să-mi demonstrez că cele deja scrise n-au fost doar o întâmplare. Cu anxietățile am avut o relație mai dificilă, însă tot am reușit să le transform în câteva cântece.

InfoMusic: Tot în acel articol ai menționat câteva piese din discografia trupei și felul în care te-ai raportat la ele ("Chalk line", de exemplu). Voi, muzicienii, luați în calcul numeroase aspecte când vine vorba de compunerea unei melodii, pe care noi, ascultătorii, nu le cunoaștem în întregime. Din acest punct de vedere, ce piesă byron simți că a fost subestimată de public?

Dan Byron: N-am nici cea mai mică idee. Probabil una dintre cele în engleză de pe la începuturi.

InfoMusic: Sindromul impostorului este asociat atât cu frica de eșec, cât și, în mod paradoxal, cu cea de succes. Ce definiție are acum succesul pentru tine, după 18 ani de byron?

Dan Byron: Cred că atunci când reușești să depășești granițele generației tale se poate spune că ai succes. La fel când primești înapoi o parte din energia pe care ai dat-o.

InfoMusic: Ce sfat i-ai oferi unui muzician la început de drum care își pune la îndoială abilitățile și creativitatea?

Dan Byron: Să uite de imaginea rockstarului din filme și să pună mâna să studieze. Să nu aștepte să-i vină inspirația, ci să caute metode de a o provoca. Să nu facă asta doar din când în când.

InfoMusic: În tandem cu proiectul muzical "Sindromul Impostorului În Patru Acte", ați inițiat și o campanie prin care îi invitați pe fani să lase un mesaj anonim în format audio sau text despre cum se simte sindromul impostorului pentru ei. Mesajele colectate vor fi folosite anonim și prelucrate artistic în cadrul concertului de la Sala Radio. Ce rol a jucat acest demers în relația cu ascultătorii voștri?

Dan Byron: Suntem conștienți că facem parte din viața ascultătorilor noștri, la fel cum și ei fac parte din viața noastră. Drept urmare, ni s-a părut natural să încercăm să-i implicăm într-un soi de dialog pe temele astea despre care nu prea se vorbește. Am început "joaca" de-a mesajele anonime acum vreo doi ani și jumătate, când am lansat "Memento", primul single de pe "Efemeride", și am continuat-o cu "Monstrul de sub pat". De altfel, în clipul Monstrului pe fețele noastre sunt proiectate bucăți din mesajele de la "Memento".

InfoMusic: Sindromul impostorului este un concept personal și se manifestă diferit la fiecare om în parte. Cu toate acestea, ce mesaj speri să rămână cu spectatorii după concertul vostru de la Sala Radio?

Dan Byron: Sper doar să plece de la concert cu o stare mai bună decât cea cu care au venit.

InfoMusic: Fără a da prea mult din casă, la ce să ne așteptăm de la concertul byron de la Sala Radio? Cum arată schița celor Patru Acte ale Sindromului Impostorului?

Dan Byron: Actul 1 - Tot ce nu vreau să fiu sunt deja
Actul 2 - Totul e sub control
Actul 3 - Right here, right now
Actul 4 - Again and again and again and again

InfoMusic: Dora Gaitanovici, Muse Quartet și Vichi Răileanu sunt invitatele speciale ale evenimentului. Ce anume v-a inspirat în alegerea acestor artiste ca invitate și cum crezi că prezența lor va completa atmosfera show-ului?

Dan Byron: Scena noastră era cam searbădă, așa că am invitat niște culori care ne plac să o împlinească. Bine, l-am mai invitat și pe Șerban Pavlu, așa, ca să fim la egalitate.

Citește în continuare

Trending