Citiți prima parte a interviului cu Tudor Chirilă, pe care l-am întâlnit între repetițiile cu trupa și pregătirile concertului de lansare a discului "Better", din 12 octombrie, de la Polivalentă. Ne-a vorbit despre show și noul album, preferințe și influențe muzicale, amintiri legate de prima melodie compusă, scenarii ipotetice despre Vocea României.
Tudor Chirilă: "Queen m-a făcut să mă îndrăgostesc de muzică"
Care a fost piesa sau artistul care te-a făcut să te îndrăgostești de muzică?
Queen. Definitiv. Nici nu se pune problema. După care Pink Floyd, în același timp, după care au început tot felul de influențe: Beatles a fost iarăși o fascinație. Dar Beatles nu m-a făcut să mă îndrăgostesc de muzică, ci de Beatles. Queen m-a făcut să mă îndrăgostesc de muzică și Pink Floyd m-a făcut să mă îndrăgostesc de albumul de concept. Astfel, m-a urmărit tot timpul ideea, până am făcut "Am să mă întorc bărbat" și mi-am împlinit, împreună cu colegii de la Vama Veche, această dorință. Și sper să se mai întâmple o dată să scriu un musical.
Care a fost prima piesă pe care ai compus-o? Și ce vârstă aveai?
Cred că a fost "Calul din Malboro" sau "Vama Veche". "Sfântul Petru" ar mai fi putut să fie. "Calul din Malboro" am compus-o împreună cu Liviu Mănescu, cred că a fost printre primele. Dar, oricum, era prin '96, așa. Eu m-am apucat târziu de muzică, adică nu compuneam. Aaa... gata, îmi aduc aminte! A fost prima strofă, sau o parte din "V.S.T.", care a fost scrisă de mine la moartea unei colege din facultate, care ne-a surprins pe toți și ne-a lăsat mască. În seara aia am ajuns acasă și am scris două chestii pe o orgă Casio pe care o aveam: una foarte nasoală, dark, așa ceva îngrozitor, și una foarte veselă, că mă gândeam că ea a fost o ființă veselă. Și sigur versurile de la "V.S.T." le-am scris cu gândul la ea. De fapt, cred că am și spus pe disc. Colega noastră se numea Maria Săuleac și era o fată foarte veselă și foarte mișto.
Spune-mi un titlu de piesă care să-l descrie cel mai bine pe Tudor Chirilă, în toate ipostazele sale: om, muzician, artist, jurat la Vocea României.
Nu știu, ca jurat nu cred că trebuie să mă leg de o piesă să mă descriu, dar ca muzician, versuri și muzică, cred că "London Feeling", acum recent. Dacă ar fi să mă iau după discul din 2012, cred că "Post iubire", și chiar și "Fata în boxeri", e o piesă foarte dragă mie. Dacă e să mă duc și mai în spate, "Copilul și durerea", de la Vama Veche, care de fapt, cred că e piesa care exprimă cel mai mult apetența mea pentru musical și în același timp pentru poveste. "Copilul și durerea" e o piesă în genul epic, așa. Îmi plac piesele cu povești și îmi plac piesele lungi și epice. Îmi place asta în muzică.
Se simte influența Queen...
Da, și Zeppelin aș putea să spun. Dacă te uiți la "Stairway to Heaven" prin câte feluri de stări trece și instrumentalul... Asta e, suntem formați cu muzica anilor '70 - '80, dar acum ascult foarte multă muzică.
Cred că sunt multe trupe tinere care se inspiră în continuare din clasici.
Categoric. Nici n-ai cum, adică n-ai cum să nu faci apel la clasici. Și sunt multe trupe tinere, care reinventează clasicii, și mie îmi place asta. De exemplu, The Black Keys sunt clar o trimitere la sound-ul Zeppelin, în multe ipostaze, sau la Hendrix, sau la zona aia.
Tudor Chirilă: "Vocea României se poate câștiga și fără o voce cu o întindere spectaculoasă, dar trebuie să ai emoție în voce"
Cu ce e diferit actul artistic de la TV de actul artistic de pe scena de teatru sau de pe scena unui concert?
Cu totul. Nu cred că la televiziune poți să creezi emoția pe care o poți crea într-un teatru. Niciodată. Nu cred că poți crea nici emoția pe care o poți crea la un concert live. Din punctul ăsta de vedere, televiziunea este săracă rău de tot, și asta mă chinui să fac și eu la tv: să aduc teatrul în televiziune, măcar prin anumite părți... Îți dau un exemplu: tot show-ul ăsta acum are un alt vibe o dată prin venirea lui Adi Despot, dar și printr-o chestie atât de simplă, cum ar fi schimbarea de scaun, aducerea de scaun a lui Smiley lângă mine. E o chestie atât de puțin legată de tehnologie și e o simplă schimbare teatrală. Deodată ai un om la 50 de centimetri de tine. Altminteri, între mine și el era Loredana și eu niciodată nu apucam să fac acel joc cu el... Jocul meu era cu Loredana, sau peste scaune, cu Moga. Dar cu Smiley acum ne-am făcut noi scenarii, că suntem vecini, ne distrăm, și e alt vibe. E interesant efectul unei chestii atât de simple cum e mise-en-scene.
Ai câștigat Vocea României 3 sezoane la rând. Felicitări pentru asta! Dacă ar fi interzis prin regulament să câștigi de mai mult de 3 ori, cine ți-ai dori să câștige?
A, e bună întrebarea, dar eu îi iubesc pe toți. Pentru fiecare dintre ei e o miză foarte mare să câștige. Poate mai puțin pentru Smiley, că el a câștigat o dată, dar și pentru el este. Pentru Despot e o miză că a venit și vrea să arate ce poate, ce știe, și e și istoria asta a noului antrenor, care vine și câștigă, cum a fost la mine, și nu mi-ar plăcea să fac așa: <<Domnule, dacă ar fi să nu câștig eu, aș vrea să câștige X sau Y>>. Cred că e important să câștige cea mai bună voce și asta s-a întâmplat în fiecare sezon. Adică e important să rămână chestia asta. Lumea nu se gândește, totuși, că vocea aia câștigă. Într-un final, antrenorul se oprește. Munca mea de antrenor se termină exact cu 3 minute înainte de a cânta oamenii ăia. Le mai spun ceva și după aia gata! În finală sunt singuri și eu asta le spun: <<Băi, sunteți singuri. Voi câștigați Vocea României. Voi trebuie să puteți să faceți chestia asta>>. Oricât m-ar iubi cineva pe mine, sau oricât le-ar plăcea oamenilor de mine, sau oricâte voturi aș avea, dacă ăla nu cântă bine, n-o să-mi dea mie nimeni credit pe o voce proastă.
Contează și îndrumarea și piesele alese.
Asta e adevărat. Dar, repet, contează să cânte bine în finală. Dacă cântă prost, pa!
Într-un concurs ca Vocea României este foarte importantă piesa pe care alegi să o cânți la audiții. Presupunând că ai fi la început de drum, ce piesă ai cânta la audiții și în ce echipă te-ai duce? Marius Moga ar fi în scaunul tău, în rest componența juriului rămânând cea actuală.
E posibil să mă duc la Despot, că suntem mai pe aceeași lungime de undă, dar eu n-aș pleca cu prejudecăți. Adică eu aș auzi ce au oamenii ăia de spus, dar nici n-aș pune botul la orice vrăjeală și atunci i-aș ține puțin, să văd ce oferte au. Iar de cântat, aș cânta ”Yesterday”, de la Beatles. Aș încerca să aduc nota mea personală, să folosesc cât pot de mult falsetul. Eu am un falset bun și frumos și plăcut și aș încerca să bag emoția maximă în piesa aia.
Eu cred că Vocea României se poate câștiga și fără o voce cu o întindere spectaculoasă, dar trebuie să ai emoție în voce. Am câteva voci emoționante în sezonul ăsta și mi se pare mișto.
Mi s-a părut destul de echilibrat felul în care s-au împărțit vocile.
E adevărat.
O să fie o bătălie strânsă.
Asta îmi place!
Ai un pronostic în momentul ăsta?
Nu. Au casele de pariuri. Nu cred în pronosticuri.
Cum ai redenumi Vocea României dacă ar fi să o transpui într-o piesă de teatru?
Sună bine Vocea României. Aș lăsa-o așa.