Emil Bîzgă, trompetistul american de origine română, s-a născut în 1971, la Iași, într-o familie de muzicieni. A urmat cursurile Conservatorului la București, locul în care și-a descoperit și pasiunea pentru jazz. A studiat trompeta clasică la Malmö, Suedia, și trompeta de jazz la Hanovra, Germania, și Universitatea Rutgers din New Jersey. A colaborat cu artiști de renume precum Håkan Hardenberger, Wynton Marsalis, Ray Charles, Jimmy Cobb, Johnny Răducanu, Marius Popp, Mircea Tiberian și a cântat alături de Orchestra Niedersachsen Jazz, Big Band Radio România, Opera din Hanovra, Vladimir Cosma, Tony Bennett. A participat la numeroase festivaluri din țară sau din străinătate, precum Festivalul de Jazz „Richard Oschanitzky” (Iași), Festivalul de Jazz Patras (Grecia), ZeitTon Festival (Austria), Festivalul Miles Davis (Polonia) sau Festivalul de Jazz de la Montreux (Elveția).
Lansat în octombrie 2023, în cadrul Timișoara Jazz Festival, proiectul Urban Gypsy creează o ambianță aparte și exotică prin sonorități cosmopolite și a fost prezentat pe scene jazz din întreaga țară, bucurându-se de aprecierea publicului.
Pe 27 martie 2024, Urban Gypsy & Emil Bîzgă au cântat pe scena Sălii Mari de la ARCUB. Te invităm să citești interviul acordat de Emil Bîzgă înaintea acestui eveniment:
InfoMusic: Bună, Emil! Mulțumesc pentru ocazia de a povesti câte ceva despre concertul din 27 martie de la ARCUB. Promiteți să aduceți pe scenă o experiență muzicală inedită, o fuziune între avangarda europeană, elemente de jazz, pop, R&B și Gypsy music. Cum arată o sesiune de repetiții pentru un recital Urban Gypsy & Emil Bîzgă?
Emil Bîzgă: Repetițiile se fac în clubul meu de jazz, acolo unde inspirația este la ea acasă. Bucuria de a explora noi sonorități reprezintă o provocare pentru fiecare membru al acestui ansamblu; punerea în practică a unor idei se conturează de la o repetiție la alta.
InfoMusic; Vei fi acompaniat de Ciprian Parghel (bas), Albert Tajti (pian) și Claudiu Purcărin (tobe). Dacă ți-ai putea descrie colegii într-un cuvânt, cum ar suna prezentările lor?
Emil Bîzgă: Unitate în diversitate.
InfoMusic: Cum este Emil Bîzgă înainte de a urca pe scenă?
Emil Bîzgă: Stăpân pe situație.
InfoMusic: Cum vezi apetitul publicului român de acum pentru jazz? Simți vreo diferență comparativ cu, să zicem, acum 10, 15 ani, și cum crezi că va evolua în viitorul apropiat?
Emil Bîzgă: Publicul de jazz este cameleonic. Apetitul pentru acest gen muzical aș zice că încă mai există, însă sper ca în viitor ideea de libertate / jazz să nu se transforme în haos.
InfoMusic: În strânsă legătură cu întrebarea anterioară, ce contribuție crezi că ai avut tu la a trezi în ascultători interesul pentru jazz?
Emil Bîzgă: Contribuția mea cea mai recentă adusă comunității este înființarea unui spațiu în care artiștii își pot desfășura activitatea muzicală de-a lungul anului. De aproximativ trei ani "Jazz Club Emil Bizga" se bucură de o stagiune anuală de concerte în București și Iași avându-i ca invitați pe: Tudy Zaharescu, Cristian Soleanu, Petrică Andrei, Ruxandra Zamfir, Nicolas Simion, Sorin Romanescu, Claudiu Purcărin, Alex Pădureanu, Ioan Baranga, Tudor Parghel, Ana Maria Galea, Ciprian Parghel, Robert Cozma, Lucian Maxim, Alex Man, Cătălin Huțanu, Ion Leonte, Alex Jaxx, John Mantucci, Albert Tajti, Nicolae Tănase, Vlad Popescu, Liviu Mărculescu, Marius Vernescu etc.
InfoMusic: Ce rol joacă improvizația în viața ta, atât ca artist, cât și ca om?
Emil Bîzgă: Consider că improvizația face parte din viața cotidiană.
InfoMusic: Ce trompetiști te-au inspirat de-a lungul timpului, ce abordare muzicală și-a lăsat o amprentă asupra ta?
Emil Bîzgă: În muzica clasică am fost inspirat și mentorat de Håkan Hardenberger, iar în jazz, de Wynton Marsalis. Din muzica academică am dobândit tehnica interpretativă, iar din jazz – libertatea în exprimarea muzicală.
InfoMusic: Principalele calități care te definesc sunt acelea de artist, compozitor, interpret, însă, la un moment dat, ai fost și profesor la Conservator. Din experiența ta, cum ar arăta balanța între a fi pregătit într-un mediu academic și a fi autodidact?
Emil Bîzgă: Evident, studiile academice îți pot oferi o mai mare deschidere către cunoaștere și perspectiva unei angajări în sistem. Pe de altă parte, interpretul autodidact va rămâne limitat și rareori folosit într-un cadru profesionist.
InfoMusic: Care este unul dintre cele mai memorabile concerte pe care le-ai susținut până acum?
Emil Bîzgă: Moscova, Kremlin - 2014, alături de marele compozitor Vladimir Cosma.
InfoMusic: De cealaltă parte a monedei, care a fost cel mai impresionant concert la care ai participat ca spectator?
Emil Bîzgă: La New York, Jazz at Lincoln Center Orchestra cu Wynton Marsalis.