Cea de-a cincea ediție a festivalului dedicat muzicii clasice din Iași - Classix Festival - mi-a oferit ocazia să descopăr o mulțime de artiști talentați. Trio Bohémo m-a surprins însă cu două performance-uri extraordinare, susținute la Iași și la București unde au concertat pentru a celebra "2024 - Anul Muzicii Cehe", în cadrul unui event co-organizat de Classix festival și Centrul Ceh.
Format din violonistul Matouš Pěruška, violoncelista Kristina Vocetková și pianisul Jan Vojtek, trio-ul a concertat pe numeroase scene importante precum Musikverein din Viena, Wigmore Hall din Londra sau Stoller Hall din Manchester, unde și-a consolidat statutul în zona muzicii de cameră. Performanțele lor la festivaluri renumite, precum Primăvara din Praga (Cehia), Schwarzwald Musikfestival din Freudenstadt (Germania) și Festival van Vlaanderen din Gent (Belgia), au fost remarcate la nivel internațional.
Încă de la debut până în 2022, Trio Bohémo a fost membru al Academiei Europene de Muzică de Cameră și a studiat sub îndrumarea unor mentori apreciați precum Hatto Beyerle, Johannes Meissl, Patrick Jüdt și Avedis Kouyoumdjian.
InfoMusic: De la formarea Trio Bohémo în 2019, ați câștigat rapid recunoașterea internațională. Ne puteți împărtăși povestea din spatele acestei evoluții și ne puteți spune care credeți că sunt elementele cheie care au contribuit la succesul rapid în scena muzicii clasice?
Kristina: Îți mulțumesc că spui asta! Din perspectiva mea, a fost important să găsim mai întâi combinația potrivită de oameni. Toți trebuia să fim în această poveste împreună, cu aceeași cantitate de dedicare, credință, energie și muncă grea, ceea ce, din fericire, s-a întâmplat. Am muncit din greu la relațiile noastre pentru a crea o echipă puternică, am ales cei mai buni mentori pentru noi și credem într-o abordare pozitivă a lucrurilor. Asta ne-a ajutat (și încă ne ajută) - să trecem peste perioadele dificile care au apărut inevitabil. Deci, din punctul meu de vedere, elementele cheie sunt prietenia, abordarea optimistă și munca grea.
Matouš: Am început chiar la sfârșitul studiilor noastre, așa că toți știam că acesta este ceva ce ne dorim și am dat totul în această direcție. Dacă ar trebui să aleg un lucru pe care îl consider important, ar fi menținerea unei personalități sănătoase și construirea de noi prietenii.
Jan: Cel mai important element al succesului nostru este violoncelista noastră, Kristina. Fără toată munca ei de a căuta toate masterclass-urile, concursurile, administrarea tuturor lucrurilor și menținerea contactului cu nenumărate persoane, nu am fi ajuns acolo unde suntem astăzi. Pe lângă asta, cred că energia noastră comună, atât pe scenă cât și în repetiții, ajută de asemenea :).
InfoMusic: Interpretările voastre combină muzicalitate profundă și interpretări pline de viață ale lucrărilor clasice și contemporane. Cine sau care sunt principalele voastre inspirații muzicale și cum vă influențează acestea abordarea interpretării și selecția repertoriului?
Kristina: Cea mai mare inspirație muzicală a mea a fost dragul nostru mentor, Hatto Beyerle. El a fost cel care ne-a încurajat întotdeauna să găsim propria noastră cale cu piese care au fost interpretate timp de decenii. Ne-a încurajat să aducem ceva proaspăt și profund personal fiecărei interpretări pe care o oferim. Am petrecut de asemenea mult timp discutând despre importanța creării unor programe de concert plăcute și semnificative. Încercăm să avem întotdeauna o bună varietate în repertoriul nostru. Ne aduce o mare bucurie când suntem abordați să studiem o piesă contemporană interesantă, precum și lucrăm la îmbogățirea repertoriului de trio cu pian prin compunerea unor piese pe care le simțim benefice pentru programele noastre de concerte.
Matouš: Principala noastră inspirație a fost Academia Europeană de Muzică de Cameră, cu toate persoanele fenomenale implicate. Am fost foarte norocoși să întâlnim multe personalități care ne-au inspirat, care au modelat modul în care abordăm muzica, precum și selecția repertoriului nostru. Am fost mereu încurajați să nu ne temem de lucrări contemporane mai puțin cunoscute sau provocatoare și să construim o bună varietate a repertoriului.
Jan: Cred că pentru noi, ca trio, cea mai mare inspirație a fost mentorul nostru, Hatto Bayerle. Ne-a învățat de asemenea să nu avem prea multă "inspirație" de la alții în sensul de a ne baza interpretarea pe înregistrări. Pentru mine, ca pianist, contribuția a venit și din partea profesorilor mei din Budapesta, poate cel mai mult de la Gabor Farkas, pentru că ei m-au inspirat să încerc să folosesc pianul ca un mijloc pentru un scop. Același lucru l-am văzut și la favoritul meu din toate timpurile - Vladimir Horowitz, care nu acorda prea multă atenție convențiilor tehnice, ci pur și simplu interpreta întotdeauna în cel mai convingător mod posibil.
InfoMusic: Trio Bohémo a câștigat o impresionantă colecție de premii prestigioase într-un timp atât de scurt. Ce rol credeți că joacă competițiile în dezvoltarea unor ansambluri de cameră tinere și ce loc ocupă improvizația în ecuația lumii muzicii clasice?
Kristina: Competițiile sunt o disciplină foarte specifică. Am participat la multe dintre ele ca parte a dezvoltării noastre. Poate fi un mediu extrem de stresant și nu neapărat cel mai răsplătitor – chiar dacă câștigi. Îți oferă un obiectiv mare pentru care să lucrezi, acel ceva de care mulți muzicieni au nevoie pentru a rămâne concentrați. Dar am învățat că este extrem de important să considerăm competițiile ca parte dintr-un "plan mare", nu ca singurul plan existent. Pot oferi vizibilitate, promovare și bani, dar pot de asemenea să afecteze ușor modul de gândire. Pentru noi a fost important să luăm orice victorie sau înfrângere ca un instrument pentru a deveni mai puternici ca echipă și să nu depindem de rezultat în niciun alt mod. Dacă ești sigur că ești într-un loc bun cu grupul tău și că orice posibil rezultat nu poate afecta acest status, aș spune să faci asta.
Matouš: Nu consider competițiile ca fiind cel mai important lucru pentru a dezvolta o carieră de durată. Cu toate acestea, dacă ai o abordare sănătoasă față de ele, te pot ajuta să-ți modelezi personalitatea muzicală și să te asiguri de ceea ce este important pentru tine ca muzician.
Jan: Cred că toți trei vom fi de acord că, în general, competițiile nu oferă un avans în carieră la fel de mare ca înainte, cel puțin o vastă majoritate dintre ele. Cu toate acestea, dacă un ansamblu este suficient de norocos și obține unele succese la competiții, cu siguranță nu strică să le ai în CV. Unele dintre competițiile la care am participat au fost de fapt grozave pentru a cunoaște colegi și prieteni și pot fi, de asemenea, platforme bune pentru o rețea cu unele persoane din afaceri. Oricum, cel puțin eu sunt fericit că am terminat cu faza noastră de competiții :).
InfoMusic: Există colaborări specifice, festivaluri sau locații pe care visați să le explorați?
Kristina: Aș spune că suntem foarte "ușor" de mulțumit din acest punct de vedere :). Ne place să explorăm orice oraș și fiecare țară. Este întotdeauna extrem de interesant să întâlnim oameni noi și să experimentăm culturi noi.
Matouš: Visul meu este să pot cânta cât de mult îmi permit puterile și nu am preferințe puternice legate de loc :).
Jan: De fiecare dată când aud o întrebare de genul acesta, constat că începem să listăm o mulțime de lucruri diferite, așa că aș spune nu, nimic anume. Cred că suntem fericiți să cântăm pentru orice public bun, într-un loc plăcut, la un concert sau festival, care este bine organizat, cum ar fi de exemplu festivalul Classix din Iași.
InfoMusic: Agenda de concerte a Trio Bohémo arată atât de rock'n'roll și cuprinzătoare ca a oricărei trupe pop internaționale sau mainstream de succes, conținând o mulțime de scene și festivaluri renumite dedicate muzicii clasice. Puteți împărtăși un moment memorabil sau o interpretare din turneele voastre și o experiență amuzantă care a generat niște glume care au devenit "inside jokes" specifice trioului?
Kristina: Fiecare interpretare este foarte specifică și îmi amintesc sentimentul și energia majorității concertelor până în ziua de azi. Este imposibil să preferi una în detrimentul celeilalte... Avem multe glume interne și experiențe amuzante, dar sună mult mai bine dacă-s spuse față în față, deoarece se întâmplă să fiu o excelentă drama queen, ceea ce funcționează în favoarea mea când spun o poveste bună :).
Matouš: După atâta timp în care am refuzat să cânt într-un trio cu pian, ar trebui să râd de mine în trecut. Toate momentele împărtășite pe scena unui concert cu grupul meu sunt memorabile din diferite motive și nu aș schimba asta cu nimic.
Jan: Cred că majoritatea momentelor noastre amuzante s-au întâmplat înainte să începem să facem turnee și să călătorim în jurul concertelor, mai ales pentru a învăța. Cred că gluma internă referitoare la un anumit AirBnb din Vilnius, care s-a dovedit a fi mai degrabă o saună în grădină decât o casă propriu-zisă, ne va rămâne mult timp în minte :).
InfoMusic: Ce preferați să faceți: să vă implicați în spectacole multidisciplinare de artă sau să susțineți concerte de muzică de cameră?
Kristina: Concerte de muzică de cameră :)
Matouš: Concerte de muzică de cameră!
Jan: Ei bine, având în vedere ceea ce facem acum, cred că ne place intimitatea concertelor de muzică de cameră și aș rămâne la ele, dar cred că suntem întotdeauna deschiși la idei noi pe scenă, dacă acestea oferă un spectacol nou și interesant oamenilor.
The musical story of Trio Bohémo: "We are trying to always have a good variety in our repertoire"
(ENGLISH VERSION)
InfoMusic: Since Trio Bohémo's formation in 2019, you've quickly risen to international acclaim. Could you share the story behind and what you believe are the key elements that have contributed to your rapid success in the classical music scene?
Kristina: Thank you for saying that! From my perspective it was important to find the right mix of people at first. We all had to be in it together with the same amount of dedication, believe, energy and hard work, which luckily happened. We worked hard on our relationships to create strong team, we chose the best mentors for us, and we believe in positive approach towards things. That helped us (and is still helping) to get through difficult periods, which inevitably appeared. So, from my view the key elements are friendship, optimistic approach and hard work.
Matouš: We started at the very end of our studies, so we all knew that this was something we wanted to pursue and gave it our all. If I should choose one thing that I think is important it would be maintaining healthy personality and building new friendships.
Jan: The most key element to our success is our cellist, Kristina. Without all her work looking up all the masterclasses, competitions, administering everything and keeping contact with countless people, we wouldn't be anywhere near we are today. Outside of that, I think our common energy both on the stage and in the rehearsal helps as well :).
InfoMusic: Your performances combine deep musicality and exhilarating interpretations of classical and contemporary works. Who or what are your major musical inspirations, and how do they influence your approach to performing and selecting your repertoire?
Kristina: My biggest musical inspiration was our dear mentor Hatto Beyerle. He was the one who would always encourage us to find our own way with pieces, that have been performed for decades. He encouraged us to bring something fresh and deeply personal to every performance we give. We also spent lots of time discussing the importance of putting together enjoyable and meaningful concert programs. We are trying to always have a good variety in our repertoire. It brings us great joy, when we are approached to study some exciting contemporary piece as well as we are working on enriching the piano trio repertoire by comissioning pieces we feel our concert programs would benefit from.
Matouš: Our main inspiration was European Chamber Music Academy with all the phenomenal people involved. We were very lucky to meet many inspiring personalities, who shaped the way we approach music as well as the selection of our repertoire. We were always encouraged to not be afraid of less known or challenging contemporary works and to build good variety of repertoire.
Jan: I think for us as a trio, our biggest inspiration was our late mentor, Hatto Bayerle. He also taught us not to have too much "inspiration" from others in sense of basing our playing on recordings. For me as a pianist, my teachers in Budapest, maybe most of all Gabor Farkas, inspired me to try use the piano as a means to an end, which I also saw in my all-time favourite Vladimir Horowitz, who didn't care much about the technical conventions, just always played in a way to make things sound convincing.
InfoMusic: Are there any specific collaborations, festivals, or venues you dream of exploring?
Kristina: I would say we are very "easy" to please from this point of view :). We like to explore any city and every country. It is always highly exciting to meet new people and experience new cultures.
Matouš: My dream is to be able to play as much as my powers allow me and I do not have strong preferences where :).
Jan: Always when I hear a question like this, I find that we start to list a lot of different things, so I would say no, nothing in particular. I think we are happy to play for any good audience at a nice place at a concert or festival, that is as well organized, as for example the Classix festival in Iasi.
InfoMusic: Trio Bohémo's concert agenda looks as rock'n'roll as any international pop or mainstream band, containing a series of many renowned stages and festivals, but dedicated to classical music. Can you share a particularly memorable moment or performance from your tours and a funny experience that generated some inside jokes specific to the trio?
Kristina: Every performance is very specific, and I remember the feeling and energy of most of the concerts until this day. It is quite impossible to prefer one over another... We have many inside jokes and funny experiences, but those are better to be said in person as I happen to be an excellent drama queen, which works in my favour when telling a good story :).
Matouš: After such a long time I refused to play in a piano trio, I must laugh about my past self. All the moments shared on a concert stage with my group are memorable for different reasons and I wouldn’t trade that for anything.
Jan: I think most of our funny moments happened before we started to tour around concerts and travelled mostly to learn. I think the inside joke regarding a certain AirBnb in Vilnius, which turned out to be a garden sauna, more than a proper house, will stay with us for a long time :).
InfoMusic: What do you prefer to be involved in: multidisciplinary art performances or chamber music concerts?
Kristina: Chamber music concerts :).
Matouš: Chamber music concerts!
Jan: Well, given what we do now, I think we like the intimacy of the chamber music concerts, and I would stick to them, but I think we are always open to new ideas on the stage if they make an interesting new performance to show people.