1. Bună! Suntem entuziasmați să te auzim live pentru prima oară în România. Cum a decurs turneul ”Hard Believer” până acum?
Până acum a fost grozav - SUA, Europa. Momentan suntem în Istanbul. Toți sunt plecați la masă iar eu sunt în backstage, mă ocup de interviuri. Nu pot mânca înainte de un concert, așa că mă relaxez puțin. Partea aceasta a turneului a inclus Spania, Italia și Grecia. Ne vom îndrepta apoi spre București!
2. Cei 20 de ani de DJ-ing, compus și produs muzică te-au transformat într-un ”Hard Believer” (sceptic) ? Sau ai fost așa de la început?
Am fost așa de la bun început, dar după acești ani de experință pot spune că sunt mai deschis. Pentru foarte multe lucruri în viață nu există dovezi. Piesa este, oarecum, despre analiza interioară a propriilor emoții. Nu există niciodată vreo dovadă că piesa pe care o compui va fi bună. Trebuie pur și simplu să o compui pentru că tu crezi în potențialul ei. Dovezile sunt supraestimate.
Fink - "Hard Believer" (Live la KCRW)
3. Ți-ai început cariera ca DJ și producător, iar acum ești interpret și compozitor. Ce anume te-a determinat să faci această tranziție?
Foarte multe lucruri - am fost DJ de când mă știu, producător și artist electro de ani buni. La un moment dat m-am simțit singur și deziluzionat. E foarte adevărat faptul că banii nu îți aduc fericirea și trebuie să ai mulți ca să înțelegi asta. După ce i-am cheltuit pe toți, m-am mutat într-un oraș la malul mării, m-am reorganizat și fericirea a venit de la sine din faptul că m-am îndrăgostit de muzica acustică și de compoziție. Tranziția s-a desfășurat pe o perioadă de timp îndelungată, dar renunțarea la DJ-ing a fost prima etapă. A trebuit să ies din acest mediu pentru a putea continua cu noile proiecte - așa că am renunțat. Sigur, mi-e dor să păstrez toți banii pentru mine și e adevărat că am dat biletele de avion la business class și hotelurile de 4 stele pe un autocar în are dorm 11 persoane, dar nu aș schimba nimic.
4. În ce mod a influențat această tranziție viziunea ta creativă?
Am fost bucuros că puteam împărtăși viziunea mea creativă cu alții. Această nouă abordare implică mult mai mulți oameni: de la management, la agenții de publicitate din toată lumea, la o echipă de turneu formată din 11 oameni. Procesul creativ este colectiv. Uneori, activitatea de producător te izolează. Acum problema mea e exact la polul opus - găsirea unor momente de intimitate.
5. De-a lungul anilor ai colaborat cu mulți artiști talentați: Amy Winehouse, John Legend, Professor Green. Ce ți-a plăcut cel mai mult în privința acestor colaborări?
Îmi place foarte mult să stau pur și simplu în prezența oamenilor talentați, să împărtășim idei, să lucrez cu voci grozave și instrumentiști foarte buni (John, în special - e o voce grozavă și cântă sublim la clape). E plăcut să ieși din zona de presiune a propriei cariere pentru a încerca să fii omul cool și distractiv care găsește soluții pentru cariera altcuiva. Poate la fel se întâmplă și în cazul relațiilor. E întotdeauna mai ușor să oferi sfaturi în iubire prietenilor tăi, în vreme ce relația ta se destramă. E totodată și o provocare colaborarea cu oameni din segmente diferite ale industriei muzicale. Cred că e interesant să-ți exersezi aptitudinile în alte zone - și e mai puțin stresant față de situația în care compui pentru tine.
John Legend feat. Fink - "Move" (12 Years a Slave OST)
6. În 2012 ai cântat cu Royal Concertgebouw Orchestra la concertul tradițional al reginei și ai primit aprecieri pentru asta. Cum a fost pentru tine această experiență? Există planuri de a susține concerte similare și în viitor?
Mamă, mi-ar plăcea la nebunie să fac asta din nou, dar nu e ușor să pui la punct aranjamentul unei orchestre simfonice. Parte a bucuriei serii respective, care a sunat fantastic și a fost o experiență unică în viața noastră, este că am considerat că așa ceva nu se va mai repeta. Așa că a trebuit să savurăm fiecare moment, ceea ce am și făcut. Poți descărca concertul pe iPad pentru câțiva euro. A fost destul de epic. Nici nu mai e nevoie să spunem că am da orice să facem asta din nou. Să asculți liniile melodice ale pieselor tale în interpretarea a 100 de muzicieni de clasă mondială e ceva ce te face să te simți mic.
7. Să ne întoarcem la ”Hard Believer”. Cum ai descrie acest material în comparație cu ce ai lansat până acum?
Am încercat să împingem barierele cuștii noastre, să lărgim perspectiva. Am muncit mult încercând să compunem astfel încât să punem în valoare maximul nostru potențial; am încercat să ne îmbunătățim, măcar, stilul de a compune de pe albumul ”Perfect Darkness”. Am vrut, totodată să apăs butoanele de blues și rock mai apăsat, în contextul în care concertele noastre devin cu timpul tot mai mari și piesele trebuie prezentate în turneu în fața publicului. Așa că am compus niște piese cu niște finaluri de imapct pentru a reflecta asta - piesa ”Pilgrim”, în special, ne place mult și este născută ca urmare a vieții de turneu.
Fink - ”Hard Believer” - Tour Trailer
8. Ce artiști ai noului val îți plac?
Îmi place foarte mult Thom Yorke și materialele sale solo, Ben Howard și ce a lansat până acum, un tip nou - Nick Mulvey, Douglas Dare, Maggie Koerner, Mentrix - sunt foarte mulți artiști noi foarte buni - și acum sunt mai ușor de găsit ca niciodată.
9. De-a lungul carierei ai încercat mai multe stiluri muzicale. Ai vreo predicție în ce privește viitorul industriei? Crezi că valul electro se poate extinde și mai mult?
Nimic nu se va schimba. Topurile pop și emisiunile de la radio din timpul zilei vor fi orientate spre adolescenți, muzica underground va genera mișcări și culturi ce vor fi, eventual, absorbite de mainstream și transformate în produse. Dar sincer vorbind, sunt un artist foarte fericit. Cred că asta se datorează faptului că activitatea mea în industria muzicală datează din anii 2000. Sunt extrem de bucuros că putem trăi cu toții din asta și sunt conștient ce realizare e asta. Un aspect grozav în ce privește industria muzicală, în ciuda reputației sale destul de șocante (anumite lucruri fiind complet adevărate), este că e o afacere destul de onestă. Dacă mulți oameni apreciază albumul tău, vei vinde multe exemplare. Dacă e un album de căcat, nu o să se vândă. E o ecuație de bază, dacă te gândești - trebuie doar să fii bărbat și să accepți asta cu fruntea sus.
10. Ai vreun mesaj pentru fanii tăi din România?
De-abia aștept să cânt pentru voi.
11. Îți mulțumesc mult, sper să vă simțiți bine la noi.
Cu siguranță așa va fi. Ne place să vizităm locuri noi și să cântăm unde nu am mai fost, așa că suntem entuziasmați să ajungem la București.
InfoMusic Interview with Fink:
”Money cannot buy you happiness, and you have to get a load of it to realise that”
Fink is one of those artists who will surprise you exactly when you thought you knew him. One of the reasons could be the fact that he is still discovering new sides to his artistic work. He started as a DJ and a producer and now he is a singer & songwriter, putting a bluesy spin on his new record, "Hard Believer". Before his first concert in Bucharest we talked about his latest work and about the transition from electro to acoustic music aswell.
1. Hello! We are delighted to have you playing for us for the first time. How's the "Hard Believer" tour been so far?
So far it’s been great – the USA, Europe. Right now we’re in Istanbul. Everyone has gone out for dinner and I’m backstage grabbing some solo time and doing interviews. I can’t really eat before a gig, so I’m chilling. On this part of the tour we’ve done Spain, Italy, and Greece. Then we work our way up to Bucharest!
2. Did the 20 years of DJ-ing, writing and producing music make you a "Hard Believer"? Or were you a "Hard Believer" from the start?
I was a Hard Believer from the start, but now after all the global time and experiences I’ve had, I’m much more open-minded. In many things in life there is no proof. The song is kind of about the sensations that artists need to discuss with themselves. There is never any proof that the song you are writing is any good. You just have to do it because you believe it is. Proof is overrated.
Fink - "Looking Too Closely" - VIDEO
3. You began your career as a DJ and a producer and now you are a singer & songwriter. What gave you the impulse to make this transition?
Like a load of things- I was a DJ for ages, a sole producer and electronic artist for years. I just got a bit lonely and disillusioned. It is very true that money cannot buy you happiness, and you have to get a load of it to realise that. When it was all spent, I moved to a seaside town, re-tooled myself, and happiness just came with my falling in love with acoustic music and the song. The transition was a long one, but giving up DJing was the first stage. I needed to get out to move on – so I quit. Sure, I miss keeping all the money for myself, and I did swap business class flights and 4 star hotels for a giant bus that sleeps 11 people, but I wouldn’t change a thing.
4. How did this transition change your creative perspective?
It was a joy to share the creative process with others. This career requires way more people; from management, to agents all over the world, to a touring crew of 11. The creative process is shared. Sometimes being a producer is a bit isolated. Now my problem is totally the opposite – finding a few minutes to myself.
5. Along the years you've collaborated with a lot of talented artists: Amy Winehouse, John Legend, Professor Green. What did you enjoy the most about working with these people?
I really love just hanging out with talent; sharing ideas, working with great voices and great players (John particularly – great voice and sublime keys player). It’s nice to step out of the pressure of your own career and try and be a cool and fun solution for somebody else’s. It’s always way easier to know what’s wrong with someone else’s record than with your own. Maybe it’s the same with relationships too. It’s always easier to advise your mates on their relationships while yours is falling apart. It’s also a challenge to work with others from different parts of the music business. It’s just interesting to flex your skills in other areas – and it’s less pressure than writing for yourself.
6. In 2012 you played with the Royal Concertgebouw Orchestra on the traditional Queen's night concert, for which you received great reviews. How was this experience for you? Any plans on doing something similar again?
Man, I’d love to do it again, but arranging a symphony orchestra is not easy! Part of the joy of this night, which sounded amazing and was a real once in a lifetime experience, was that it probably wouldn’t be repeated. So we had to savour every moment, which we did. You can download the gig as an app if you have an iPad for a few euros. It was pretty epic. Needless to say, we would die to do it again. Hearing your musical lines played by 100 musicians of world-class quality is a really humbling vibe.
RCO meets Fink - "Yesterday Was Hard On All Of Us"
7. Returning to the "Hard Believer", how would you describe this material compared with what you've done so far?
We really wanted to try and push the boundaries of our cage a little wider, a little bigger. We worked hard to try and write to the best standard we possibly could; to try and at least better the writing on the Perfect Darkness album. I also wanted to try pushing the Blues button a little harder and the rock button a little harder as our gigs were getting way bigger all the time, and we knew we would go out on the rd and be playing this stuff to audiences. So we did write some big endings onto the record to reflect that – Pilgrim in particular is a real joy and a track totally born from being on the road.
8. What artists from the new wave do you enjoy listening to?
I really like Thom Yorke and his solo stuff, Ben Howard and his journey, this new guy Nick Mulvey, Douglas Dare, Maggie Koerner, Mentrix – so many great new artists out there – and now they are easier to find than ever.
Thom Yorke - "Analyse" (Live@Mercury Music Awards 2006)
9. You've experienced different styles and genres through the years. Do you have any predictions regarding the future of the music industry? Is it going to be electro?
Nothing will change. The pop charts and day time radio will be geared to teenagers, the underground will generate movements and cultures which will be eventually adopted by the mainstream and then turned into product. But honestly, I am a very happy artist. I think it comes from my time working in the music business in the 2000’s. I am overjoyed that we are all making a living out of this life, and I know what an achievement that is. One of the great things about the music industry, despite its pretty shocking reputation (some of it completely true), is that it’s a very honest business. If lots of people like your record, you sell lots. If it’s a shit record, you don’t. It’s a pretty basic equation, really – you just have to be man enough to deal with that head on.
10. Any message for your Romanian fans?
Can’t wait to play for you.
11. Thank you so much, hope you'll have a great time in Bucharest.
No doubt we will. We love seeing new places and playing for new people, so we’re genuinely excited to get to Bucharest.