Povestea byron începe cu un concert sold-out pe 1 decembrie 2006 la Lăptăria Enache. De atunci, a fost o călătorie cu suișurile și coborâșurile de rigoare, timp în care formația a lansat șase albume de studio, trei DVD-uri live, a cântat atât pe scene mari de festival, cât și wireless, neamplificat, pentru o mână de oameni, a filmat un concert în Salina Turda (la 100 de metri adâncime) pentru că era o provocare de neratat și a compus coloana sonoră pentru un serial original HBO România. În decembrie 2014, membrii trupei au filmat la Teatrul Național din Cluj concertul "Electric Marching Band" cu o fanfară militară și un cor de elevi, iar în vara anului următor au înregistrat albumul "Eternal Return" în studiouri Windmill Lane din Dublin.
La aniversarea de 10 ani au susținut un turneu național, concertul de la București fiind difuzat de TVR, iar la începutul anului 2017 fiecare membru al trupei a lansat câte un album solo în cadrul proiectului "Solo Together".
byron înseamnă: Dan Byron (voce, chitară, flaut), Sergiu "6fingers" Mitrofan (voce, clape, chitară), László Demeter (bass), Dan Georgescu (chitară) și Ovidiu Cristian (tobe).
Trupa a cântat toamna aceasta acompaniată de o orchestră simfonică la București, Iași și Cluj, în cadrul proiectului ALTorchestra 100, care marchează 100 de ani de la Marea Unire prin unirea metaforică a două stiluri muzicale diametral opuse: rock alternativ și muzică simfonică. Acest proiect muzical ne-a prilejuit și un interviu cu Dan Byron, disponibil mai jos.
InfoMusic: În 2014 ați filmat la Teatrul Național din Cluj concertul "Electric Marching Band" cu o fanfară militară și un cor de elevi, iar anul acesta ați concertat alături de orchestră în cadrul proiectului ATLorchestra100 . Cum este experiența unui concert în care este implicată o suită de instrumente clasice?
Dan Byron: Noi suntem obișnuiți să fim cinci oameni pe scenă, iar asta ne dă o oarecare libertate, mai ales că ne cântăm propriile piese și ne cunoaștem destul de bine între noi. În momentul în care mai apar treizeci de oameni în acest cadru, bineînțeles că lucrurile se complică un pic, formele devin mult mai rigide, iar dacă cineva face o greșeală, de cele mai multe ori aceasta nu poate fi reparată din mers, pentru că se respectă partitura. Dar toată povestea asta are și multe aspecte pozitive, iar sonoritatea unei orchestre nu poate fi înlocuită cu nimic altceva pe lume.
InfoMusic: Muzica trupei byron capătă alte nuanțe de expunere și receptivitate (prezența voastră scenică, modalitatea prin care mesajele pieselor sunt transmise și, în final, reacția publicului) când este acompaniată de o orchestră?
Dan Byron: Capătă alte nuanțe, sigur, dar asta și pentru că obișnuim să regândim piesele (sau o parte din ele) pentru fiecare proiect de genul ăsta.
InfoMusic: Dacă ați putea să descrieți universul byron printr-o compoziție muzicală clasică, care ar fi aceea?
Dan Byron: Mi-ar plăcea să cred că Sacre du printemps a lui Stravinski, dar bineînțeles că universul niciunei trupe rock nu poate fi comparat cu așa o lucrare.
InfoMusic: ALTorchestra 100 este un proiect ce sărbătorește 100 de ani de la Marea Unire. Despre ce moment din istoria României i-ați povesti unui străin și de ce?
Dan Byron: Am mai spus-o și cu altă ocazie - i-aș povesti despre domnitorii fanarioți de la începutul secolului XIX. Se spune că istoria se repetă, dar eu cred că în cazul ăsta se imită, idealul politicienilor români de astăzi fiind probabil monsieur Caragea, care a furat tot ce s-a putut fura din Valahia, apoi a fugit cu averea în străinătate, unde a trăit bine-mersi până la adânci bătrâneți. În ziua de azi în București există o stradă cu numele lui, iar asta cred eu că spune multe despre nația română, direcția incertă și indiferența față de istorie pe care și le-a asumat de la bun început.
InfoMusic: Un coleg de breaslă din UK vine la voi în vizită interesat să asculte un playlist românesc, ce piese i-ați selecta?
Dan Byron:
- Lucia - Catastrophe
- Grimus - Heart to break
- Implant pentru refuz - A beam of light
- Luiza Zan - Her violin
- Vali Răcilă & Raul Kusak - Little wing
Fiind un mini-playlist strecurat într-un interviu, n-am pus nicio piesă pe care cânt eu sau vreunul din colegii mei de trupă, foști sau actuali (exceptând piesa Luciei, pe care Dan Georgescu a tras una din clape), dar mai mult ca sigur dacă situația ar fi reală lucrurile ar sta un pic altfel.
InfoMusic: De-a lungul carierei v-a plăcut să experimentați (lansări de albume, DVD-uri, colaborări, ați filmat un concert în Salina Turda, ați compus coloana sonoră a serialul "Rămâi cu mine", concerte alături de orchestre). Ați putea spune că fiecare activitate de felul acesta este precum o piesă de puzzle care conduce la o imagine mai completă și complexă a trupei?
Dan Byron: Experimentele noastre au fost mai degrabă niște provocări pe care ni le-am pasat unul altuia, mai în glumă, mai în serios. Fără ele viața ar fi fost mult mai searbădă. Dar da, poți spune că au fost niște piese de puzzle care ne-au conturat mai bine imaginea, deși nu asta a fost intenția de la bun început.
InfoMusic: Ați împlinit 12 ani de activitate. Prin intermediul acestei întrebări vă urez ani frumoși, plini de inspirație și experiențe memorabile. Dacă ar fi să aveți în față două "fotografii" ale trupei de tipul <<atunci>> și <<acum>>, cum ar arăta ele?
Dan Byron: Mulțumim. O să-ți răspund mai întâi pe jumătate în glumă. Ar fi o fotografie cu fundal roz pentru “atunci” și una cu un lac în spate pentru “acum”. Cele două există în realitate și ne bântuie. Serios vorbind, diferența cred că e de drive - fără el nu cred că am fi făcut mare lucru, mai ales la început. Provocările de care vorbeam mai devreme l-au tot alimentat de-a lungul anilor. Acum atmosfera e mult mai relaxată, experiența ne-a învățat cum să facem totul să funcționeze (inclusiv un proiect mai mare) fără să ne consumăm energiile aiurea. Adică drive-ul e încă acolo, dar între timp ne-am prins cum funcționează.
InfoMusic: La începutul acestui an ați avut un songwriting session la Transylvania Guesthouses în Cincșor. Cum a fost acea experiență?
Dan Byron: A fost un alt experiment, în care ne-am propus să ne rupem de lume pentru vreo zece zile și să ne încercăm “mușchii” creativi. Rezultatul n-a fost deloc rău, ne-am întors cu trei piese, din care două aproape gata de intrat la mixaj.
InfoMusic: Cele mai recente single-uri, "Anima" și "Continuum" (ft. Lucia) au mesaje care pot părea la prima vedere diametral opuse. Prima piesă vorbește despre interiorul colectiv, face trimitere la arhetipurile jungiene, literatură, mit, cu alte cuvinte, am putea spune că abordează un subiect profund. "Continuum" pornește de la un "small talk", așa cum a fost descris de voi, și anume, starea vremii. Cum priviți voi detalierea subiectelor abordate în piese? Este mai ușor să scrii despre vreme decât despre psihanaliză, de exemplu?
Dan Byron: Foarte tare că ai adus asta în discuție. Ai spus bine că pot părea diametral opuse, pentru că arhetipurile, Jung și toată lumea aia aparent inabordabilă creează impresia unui subiect mult mai profund decât starea vremii, ne-am obișnuit să credem că o discuție despre temperatura de afară e o chestie banală, derizorie. Însă cumva toți abordăm subiectul instinctiv, fără măcar să ne gândim la "small talk", tocmai pentru că ne influențează încontinuu, exact ca moștenirile pe care nu le putem controla despre care am vorbit în "Anima".
InfoMusic: Cele două piese fac parte dintr-un viitor album. Ce ne puteți spune despre acesta?
Dan Byron: Va fi primul album byron în română. Știu, o să ziceți că deja există trei, dar acelea sunt mai degrabă niște proiecte - unul de cover-uri, unul cu muzică de film (drept urmare cu subiecte induse de acțiune) și unul tradus (originalul a fost scris în engleză).
InfoMusic: Ce proiecte urmează?
Dan Byron: Lansarea albumului cu pricina cândva în primăvară, un turneu de trei săptămâni prin Germania în aprilie și încă o lansare cu concertul ALTorchestra100 cândva în toamnă, în orice formă decidem să-l publicăm până atunci.