Ajuns la cea de-a treia ediție, Women in Music Business Mentorship Program adresează o problemă frecventă din industriile culturale și creative - subreprezentarea profesională a femeilor. Cu toate că scena românească se bucură de prezența multor artiste, mediul antreprenorial e în continuare dominat de bărbați. În edițiile precedente, pentru unele participante programul a adus primul job serios în industria muzicală, marcând trecerea de la pasiune la profesie, pentru altele a adus o viziune mai clară asupra acestei industrii și a răspuns la întrebări pe care nici nu știau că le aveau. De asemenea, pentru fiecare dintre ele a însemnat apartenența la o comunitate de femei lider în showbiz.
Până pe 13 august, femeile aflate la începutul carierei lor în industria muzicală se pot înscrie gratuit la Women in Music Business Mentorship Program. Timp de 7 luni, 10 femei-lider din industria muzicală vor ghida 10 femei la început de drum, perioadă în care le vor oferi suport, informații și inspirație. Cele interesate se pot înscrie în program prin completarea unui formular la acest link.
Mentorii Women in Music Business Mentorship Program 2023 sunt:
- Ana Maria Apostoiu - Talent Agent Romanian Artists Agency
- Andreea Berghea - Music Director Kiss FM
- Corina Ciuplea - Artist Manager Muse Quartet/ Bucharest Film Orchestra
- Cristina Uruc - Director Executiv Artexim / Festivalul Internațional George Enescu
- Diana Munteanu - Head of Label Global Records
- Flavia Gherman - Head of Partnerships UNTOLD Universe
- Monica Munteanu - Director General Strategic Events & Communication
- Raluca Popescu - General Manager Amphitrion Events
- Ramona Bratu - Consultant Marketing & Brand Alda Live & Saga Festival. Owner Amazers Nest
- Sonia Nechifor - Managing Partner Comm'ON
Povestea Women in Music Business Mentorship Program
InfoMusic: Bună, Carina! Ai înființat un proiect foarte frumos și necesar în industria muzicală din România - Women in Music Business Mentorship Program. Dacă ar fi să pui punctul pe i, ce factor a declanșat nașterea acestei inițiative?
Carina Sava: Cred că au fost mai mulți factori care au stat la baza programului de mentorship Women in Music Romania, dintre care unii de ordin personal și alții care au ținut de context. La nivel personal, majoritatea proiectelor în care mă implic reflectă la ce mi-ar fi plăcut mie să am acces la începuturile mele profesionale. În lipsa unor structuri formale de educație în artist management în România, eu am apelat la programul de masterat de la Berklee College of Music, care mi-a fost foarte util, dar, fiind pe sistem american, unele informații predate în cursurile lor erau incongruente cu piața muzicală din România. Mi-ar fi fost foarte util un cadru formal în care să mă conectez cu profesioniști din industrie, să înțeleg mai repede cum e structurată piața muzicală, să am alături un mentor cu experiență în industrie care să-mi ghideze pașii, lucruri pe care noi le punem la dispoziția participantelor în program.
Pe de altă parte, ideea programului a apărut odată cu invitația de a fi parteneri (cu asociația RAW Music) într-un program european dedicat femeilor din industria muzicală. Am implementat astfel prima ediție a programului de mentorship în România în paralel cu programe similare implementate în Franța, Germania, Austria, Spania și Belgia. Trebuia să fie o singură astfel de experiență, în 2021, dar feedback-ul primit de la participante (atât doamnele mentor, cât și mentees) ne-a determinat să continuăm și iată-ne acum la a treia iterație a programului.
InfoMusic: Women in Music Business Mentorship Program înseamnă șapte luni în care 10 femei-lider din industria muzicală vor ghida 10 femei la început de drum, perioadă în care le vor oferi suport, informații și inspirație. Ce ne poți spune despre mentorii din acest an, cum au ajuns să facă parte din proiect?
Carina Sava: Ne mândrim foarte tare cu mentorii Women in Music Romania, atât cu doamnele din edițiile anterioare, cât și cu cele 10 doamne care ni se alătură anul acesta. Dincolo de experiența și calitățile profesionale extraordinare, mentorii noștri sunt femei foarte generoase, care acceptă să ofere pro bono din timpul lor atât pentru întâlnirile unu la unu cu participantele, cât și pentru întâlnirile de grup. Sunt femei din arii diferite ale industriei (de la concerte și festivaluri la case de discuri, de la radiouri la agenții de talent management etc). Pentru că ne propunem ca pe termen lung să creăm o comunitate a femilor din industria muzicală, mare parte dintre doamnele mentor de anul acesta au fost recomandate de mentorii noștri de anul trecut, pe principiul "Pay it forward", cu femei care recomandă alte femei.
InfoMusic: Rolul femeii în industria muzicală beneficiază de o adevărată istorie - de la Sfânta Casiana, ale cărei partituri sunt întâlnite până în zilele noastre, la legendarele Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin, Tina Turner, Janis Joplin, Madonna, Cher și până la Beyonce, Ariana Grande sau Adele. Cum vezi evoluția femeii în muzică, mai ales în ultimii ani, când inițiative precum Women in Music Business câștigă din ce în ce mai mult teren?
Carina Sava: Aici sunt două discuții. Pe de-o parte vorbim despre femeile de pe scenă, artistele, și pe de altă parte despre cele din spatele scenei, care acoperă diverse roluri profesionale, în management, booking, marketing, organizare de evenimente, case de discuri etc. Dacă vorbim despre artiste, sigur că avem o moștenire bogată de femei extraordinare care vor rămâne în istorie pentru muzica lor. Dincolo de muzică, artiste ca Taylor Swift sau Beyonce au un impact social și chiar economic extraordinar. Sunt foarte pricepute în afaceri, sunt implicate activ în carierele lor, și-au format și își conduc propriile echipe, înțeleg foarte bine cum funcționează industria muzicală, ba aș zice ca pe alocuri chiar dărâmă cutume vechi și vin cu propriile reguli.
Totuși, dacă ne uitam dincolo de vârful aisbergului, studiile arată că în continuare raportul dintre femei și bărbați în topurile muzicale internaționale prezintă un mare decalaj în defavoarea femeilor. În aceeași măsură, dacă vorbim despre profesionistele din industria muzicală indiferent de domeniul de activitate (management, case de discuri etc), rolurile de leadership sunt ocupate preponderent de bărbați, în timp ce un procent mai mare din rolurile de junior e acoperit de femei. Partea bună e că, la fel ca programele inițiate de Women in Music Romania, la nivel internațional există multe inițiative care își propun să regleze dezechilibrele de gen prin educație, mentorat, oportunități de networking etc.
InfoMusic: Există stereotipul "femeile sunt prea emoționale" care, mi se pare, că este doar o piesă dintr-un joc de domino: femeile ar putea aborda doar anumite genuri muzicale sau doar anumite tematici lirice. De ce crezi că "a fi emoțional" este privit ca un lucru negativ și nu doar ca o acceptare a diferențelor dintre artiști?
Carina Sava: Dar nu sunt de acord că doar femeile sunt emoționale când vine vorba de muzică și versuri. Dimpotrivă, există extrem de multe piese triste, emoționale, cântate de bărbați, dar nu sunt judecate după aceleași standarde. La modul general există standarde diferite de raportare la artiste față de artiști. Femeile sunt mult mai minuțios analizate și judecate pentru cum arată, cum se îmbracă, cum vorbesc, greșelile lor sunt mai aspru taxate decât ale bărbaților. Și nu e valabil doar pentru artiste, ci și pentru alte femei din industria muzicală sau orice altă sferă de business, politică etc.
Totuși, nu cred că "a fi emoțional" în muzică e un lucru negativ în sine, nici chiar atunci când e vorba despre artiste. Dacă ne uităm pe plan local, cred că pentru Irina Rimes, una dintre artistele de succes ale momentului, componenta emoțională a muzicii ei a fost un diferențiator clar în cel mai bun sens posibil. La nivel internațional, Taylor Swift a fost aspru judecată de media pentru versurile ei emoționale, influențate de viața ei personală, dar dacă ne uităm la consumul de muzică pe streaming sau ritmul în care se vând biletele la concertele ei, cred că fix acele versuri vulnerabile au apropiat-o mai mult de public.
InfoMusic: Dincolo de partea creativă, femeile din industria muzicală se confruntă și cu presiunea legată de aspect fizic, vârstă etc. Cât de important este să te "încadrezi" în standardele societății pentru a avea o carieră de succes?
Carina Sava: Așa cum ziceam mai sus, femeile sunt într-adevăr judecate mai dur. Cred totuși că lucrurile sunt în proces de schimbare și că autenticitatea are din ce în ce mai mult de câștigat, industria în ansamblu începe să înțeleagă că oamenii - publicul căruia ne adresăm - sunt diferiți și au nevoie să se identifice cu oameni ca ei: imperfecți, vulnerabili, reali.
InfoMusic: Femei în muzică nu înseamnă doar cântărețe/interprete, ci și compozitoare, versificatoare, producătoare. Cum vezi statutul celor din urmă în industria de astăzi?
Carina Sava: Cred că aici ne confruntam cu gradul cel mai mare de dezechilibru de gen din industria muzicală, alături de cel al instrumentistelor. Dacă femei care compun mai întâlnim - inclusiv unele artiste își scriu singure muzica și versurile - producătoarele sunt într-o minoritate clară. Chiar povesteam zilele trecute cu colegele mele din Women in Music Romania că trebuie să ne propunem niște proiecte și în această direcție. Una dintre ideile pe care le avem pe masă este un songwriting camp dedicat femeilor. Nu știu dacă asta e soluția sau una dintre soluții, dar primul nostru pas va fi să propunem niște conversații cu compozitoare și producatoare din industria muzicală românească. Cred că ele sunt cele mai în măsură să ne arate cum putem contribui la o industrie mai echilibrată.
InfoMusic: Ca femeie în industria muzicală, cu ce dificultăți te-ai confruntat?
Carina Sava: Când ești o femeie tânără la începutul carierei, simți că ai mereu ceva de demonstrat, trebuie să te lupți pentru fiecare fărâmă de credibilitate. Pe măsură ce avansezi în carieră, rețeaua ta de contacte crește, oamenii te cunosc și știu că îți faci foarte bine treaba, lucrurile se schimbă. Dar la început nu pornești de la zero, ci de la minus 10 :). Eu am încercat să compensez lipsa de experiență prin mai multă muncă și un master internațional, dar sentimentul că dacă era un bărbat în locul meu lucrurile ar fi fost mai simple era constant.
Privind în urmă, îmi dau seama că luam drept compliment când un artist cu care lucram îmi spunea că preferă să lucreze cu femeile pentru că sunt mai serioase și mai muncitoare. În traducere mesajul era că femeile sunt dispuse să lucreze mai mult decât ar cere-o programul, pe bani mai puțini decât ar cere un bărbat pentru același job.
InfoMusic: Există o rețetă de succes pentru o carieră prolifică în muzică?
Carina Sava: Nu cred în rețete de succes în niciun domeniu :). Cred în ingrediente care pot duce la o carieră prolifică în muzică: educație constantă, conectarea la industria locală și internațională (nu poți să ai succes în acest domeniu daca ești izolat), profesionalism. Dacă ești artist(a) aș mai adăuga creativitate, capacitatea de a nu te da bătut, de a o lua de la capăt, încredere în echipa ta, studiu constant (repetiții, sesiuni de compoziție, vocal coaching etc), autenticitate.
InfoMusic: Încheind ciclic, ce ai învățat până acum din proiectul Women in Music Business Mentorship Program?
Carina Sava: Am învățat foarte multe, atât din procesul de a lucra la acest proiect, cât și de la oamenii cu care interacționez constant: de la colegele mele, de la femeile care fac parte din program, dar și din reacțiile pe care le-am primit de la colegi din industrie despre această inițiativă.
Uneori lecțiile vin de unde mă aștept mai puțin. Una dintre lecțiile principale a fost că industria noastră avea nevoie de acest program și de alte inițiative Women in Music Romania mai mult decât eram noi conștiente atunci când am început, ceea ce ne determină să continuăm și să aducem constant îmbunătățiri programului, să venim cu acțiuni și inițiative noi.