Deliric va lansa primăvara aceasta albumul "Deliric X Silent Strike II". Aflat momentan în lucru, discul este aproape finalizat. Pauza de 5 ani nu fost una programată, însă, potrivit unui mesaj lung postat de rapper online, pandemia a dat peste cap planurile inițiale de lansare.
"E 2025. Am de gând să scot un nou album. E vorba de DXSS III, finalul trilogiei colaborative Deliric și Silent Strike. Teoretic aveam în plan să scoatem albumele la interval de 3 ani, dar între timp a luat-o lumea razna și iată-ne astăzi aici", explică Deliric.
Rapper-ul detaliază apoi ce schimbări s-au petrecut în ultimii 5 ani și cât de important a devenit online-ul. Platformele de tip TikTok au pus bețe în roate promovării artiștilor de nișă, conținutul lor nefiind aliniat la cerințele "click-baitish" ale momentului.
Deliric: "Pe social media chiar dacă aveai mii sau zeci de mii de urmăritori, rar îți mai "amintește" feed-ul tău de ei. Pentru că ești bombardat de content care e demonstrat că face curios pe oricine"
"Au trecut deja 5 ani. Am avut neșansa să scoatem albumul în ajunul pandemiei. Am muncit mult să-l facem și să avem un roll-out pe măsură, iar totul a culminat cu un concert de lansare care ne-a depășit toate așteptările. Am avut 5500 de oameni la Arenele Romane, probabil cel mai de anvergură concert al unui artist/trupe din hip-hop-ul românesc. Iar când ne pregăteam să culegem laurii, să rupem țara în două la concerte și festivaluri, lumea s-a pus pe pauză pentru 3 ani. Am rămas frustrați și debusolați. Totul a devenit mai superficial și pe alocuri lipsit de sens, iar noi ceva mai depresivi și mai cinici.
În perioada asta s-a produs și o transformare fundamentală în modul în care funcționează online-ul. S-a trecut de la modelul care avea la bază urmăritorii la unul bazat pe "interese". Pentru artiști ca noi, de nișă, modelul vechi părea să funcționeze mai bine. Noi avem un produs pretențios, mai greu de digerat, dar în care avem mare încredere. Munceam constant pentru a convinge oameni noi și a-i converti în urmăritori, iar ei ulterior erau expuși constant la muzica noastră.
Asta s-a schimbat în ultimii ani pe măsură ce toate marile platforme au aderat la modelul de gen TikTok pentru a distribui conținut. Pe scurt, algoritmul este optimizat să te țină cât mai mult pe platforma respectivă și te bombardează cu content click-baitish. Gândește-te că intri într-un magazin cu gândul să cumperi fructe și legume, dar ești abordat de sute de agenți care îți fac oferte cât mai apetisante de dulciuri, sucuri, bomboane și înghețată încât până când ai ieșit din magazin ai 3 feluri de diabet.
Cum s-a tradus toată treaba asta pentru oamenii care fac muzică: pe social media chiar dacă aveai mii sau zeci de mii de urmăritori, rar îți mai "amintește" feed-ul tău de ei. Pentru că ești bombardat de content care e demonstrat că face curios pe oricine. În general orice ține de scandal, controverse, frică de toate felurile (război, criză, boli etc.), sexualitate extremă, curiozități, conflicte etc. Așa că cel mai probabil dacă artistul tău preferat a scos o piesă bună, tu nu ai aflat de ea. Că nu ți-a apărut nimic în feed-ul de Insta/FB/TikTok, YouTube nu ți-a recomandat-o și cel mai probabil nici Spotify", spune Deliric.
Pentru un artist de nișă, adaptarea la aceste schimbări un este una ușoară. Deliric mărturisește că s-a antrenat să scape de timiditate pentru a face un content mai atractiv pe social media.
Deliric: "Am reușit să îmi stăpânesc timiditatea, ajungând uneori chiar în extrema cealaltă. Uneori sunt prea vorbăreț sau fac pe nebunul"
"Evident că toți artiștii sunt conștienți de aceste schimbări. Cel puțin instinctiv. Iar dacă nu ești vreun Kendrick sau Jay Z, să ai în spate o mașinărie enormă care să manevreze atenția publicului spre tine, povara cade pe umerii tăi. Și atunci devine o luptă existențială: te adaptezi sau ești sortit uitării. Iar adaptarea pare să presupună: să faci un soi de circ pe social media și să faci piese cât mai simple și mai provocatoare. Iar ce îi face pe unii artiști să fie buni la ce fac este tocmai faptul că sunt mai retrași, mai introvertiți, mai timizi. Asta e ce i-a făcut să se focuseze pe craft-ul lor și să se piardă în pasiunea pe care o au. În niciun caz nu le vine ușor să jongleze cu portocale în stories. And there you have it. Catch 22.
Eu am fost întotdeauna timid și de multe ori tăcut. Tot timpul introspectiv. Asta m-a făcut să mă refugiez în muzică iar modul meu de a refula a fost prin a scrie. Toate sentimentele pe care nu le puteam articula în realitate, le-am ascuns în versuri. Timiditatea este compatibilă cu scrisul, dar nu este cu scena. Așa că în ultimii 20 de ani m-am antrenat să fiu extrovertit. Printre primele ocazii când am ieșit în fața unui public mai mare, mi-a dat sângele pe nas. Între timp am reușit să îmi stăpânesc timiditatea, ajungând uneori chiar în extrema cealaltă. Uneori sunt prea vorbăreț sau fac pe nebunul. Și dacă piese simple și trendy nu sunt în stare să fac, măcar mă descurc să jongleze cu niște portocale. Parțial m-am adaptat!
Dar sunt conștient de discrepanța dintre cele două personaje. Că pare că se luptă doi Delirici. Pentru cei care mă cunosc personal, piesele mele par ciudate iar Deliric de pe Insta pare natural. Pentru că tot timpul vorbesc "la mișto", sunt aparent distrat, binedispus etc. Pentru cei care mă cunosc de pe piese, mai melancolic, mai pesimist, comportamentul meu de zi cu zi și din social media pare ciudat."
Rapper-ul își întreabă apoi fanii ce conținut ar fi interesant pentru ei, astfel încât să nu se îndepărteze prea mult de artistul Deliric.
Deliric: "Mi-aș dori să nu cad pradă tentației de a încerca să fac prostii virale"
"Sunt conștient că fără să faci content, nu prea merge. Deși aș prefera de multe ori să nu “pierd timpul” cu social media, nu cred că este o opțiune în 2025. Dar mi-aș dori să nu cad pradă tentației de a încerca să fac prostii virale (deși cel mai probabil o să mai încerc și d-astea cand mă panichez ca vorbesc de unul singur). Aș prefera să fac ceva de care să fie real interesați cei care mă urmăresc cu interes. În speranța că ajunge la voi acest post și că oricum i-am triat prin textul lung pe cei care erau "doar în trecere", aș vrea să vă rog pe voi să mă ajutați. Să îmi scrieți cum credeți că ar trebui să arate social media mea în viitorul apropiat. Să îmi dați idei ce v-ar plăcea să vedeți la mine pe stories, pe reels. Ce ar fi interesant să pun pe YouTube, pe Facebook. Ce formate? Ce subiecte?"
Mesajul lui Deliric se încheie cu detalii despre noul album, "Deliric X Silent Strike III", asteptat să apară în primăvară.
Deliric: "Întotdeauna am făcut albumele cu convingerea extra pesimistă că la final o să ne placă doar nouă. De fiecare dată ne-ați contrazis. Sper să fie la fel și de data asta"
"De muzică nu o să vă întreb. Pentru că nu am făcut-o niciodată. Pe aia o să o livrez "de-a gata". Ce vă pot spune este că am lucrat probabil mai mult ca niciodată la un album. Și chiar vorbeam cu Silent zilele astea că este totodată albumul la care am lucrat cu cea mai mare plăcere. Simt că am facut progrese și eu cu scrisul și Silent cu compoziția. Sper doar că nu ne-am complicat prea tare. Întotdeauna am făcut albumele cu convingerea extra pesimistă că la final o să ne placă doar nouă. De fiecare dată ne-ați contrazis. Sper să fie la fel și de data asta. Mai avem puțin de lucru la el. În primăvară sper să îl ascultați și voi."
Deliric este artistul nonconformist apreciat pentru sinceritate și transparență, cunoscut pentru muzica sa solo, dar și ca parte din trupa CTC, pentru colaborărilor cu artistul de muzică electronică Silent Strike, dar și pentru succesul în lumea antreprenoriatului cu PORC, brandul de streetwear pe care l-a cofondat în 2012.