Ce a mers bine?
Sonorizarea de la SAGA Festival 2023 mi s-a părut OK, mă rog cel puţin pentru primele două treimi din public de la main stage şi pentru cei aflaţi la scena Heat, adică techno. Skrillex s-a auzit excelent, Delia a făcut mega show, inclusiv pirotehnic şi am avut şi lasere aferente. Parcă totuşi show-ul şi scena nu au avut grandiozitatea ultimelor ediţii.
Mi s-a părut şi că am mers mai puţin între scene decât anul trecut şi că opţiunile de mâncare erau mai bine coagulate în acel hangar decât "sparte" în jurul unui stadion. Mi-a plăcut şi mobilizarea lui Skrillex, care a făcut show de 3 ore, deşi nu era obligat, pentru a îi ţine locul lui Lil Nas X. Fisher l-a înlocuit pe Wiz Khalifa în ziua 3.
Am apreciat şi că au fost aduşi mulţi artişti români, cu accent pe ce vrea publicul, adică trapperi locali şi rapperi.
Ce nu a mers bine?
Multe... de la comportamentul paznicilor BGS care nu au gestionat bine mulţimea uriaşă de la intrare, la cozile uriaşe de la top up şi de la brăţări. Apoi faptul că nu puteai face top up din aplicaţie. Personal, am ieşit de la festival şi am fost la un restaurant de lângă şi la un Mega Image pentru mâncare şi băutură.
Apoi anulările: pierzi 2 headlineri şi un artist secundar în 3 zile. E vorba despre Lil Nas X, Wiz Khalifa şi Sickick. Asta dacă nu cumva am mai ratat pe cineva. Iar Lil Nas X era a doua zi după apariţia ratată de la SAGA la Glastonbury şi a făcut un show de milioane. Gurile rele zic că de fapt a avut nemulţumiri contractuale legate de SAGA şi nu probleme de sănătate.
Că nemulţumire personală e că scena Heat îşi merită numele: era pur şi simplu prea cald, 40+, mai ales în faţă. Şi nici măcar nu era plin hangarul. Au dispărut şi acele jocuri de lumini în valuri din 2021 de la Carl Cox şi nici măcar nu s-a aprins acel "piept de robot" în care se afla DJ-ul.
Încălecarea sonorizării e din nou o problemă: cine stătea în spate la Skrillex nu auzea mai nimic, auzea doar techno de la Heat.
Aglomeraţia a dominat evenimentul pe toată durata sa, însoţit de o căldură infernală şi mulţi se simţeau neconfortabil acolo. Sonorizarea de la scena trap nu a fost grozavă şi nici gimmick-urile artiştilor.
Am înţeles şi că pentru refund trebuie să te duci fizic la Romaero Băneasa, ceea ce dacă eşti din alt oraş sau din Berceni e cheltuială aproape cât biletul de SAGA pe o zi.
Alte constatări:
Skrillex a făcut o treabă bună, a fost impecabil, a început cu o melodie populară românească şi a adus şi piesă cu darabane "Xena", dar remixata. Am auzit mai puţin dubstep decât speram, dar măcar a lăsat piesele să curgă, spre deosebire de artiştii de la SAGA 2022.
Am fost şocat de media de vârstă foarte, foarte mică de la festival. E drept că au fost şi bilete cu preţ redus pentru cei sub 21 ani şi că 225 de lei pe zi nu era capăt de ţară. Mă uitam la ei şi nu prea îi vedeam că au putere de consum, trăgeau de o bere sau o cola. Au fost mai puţine activări decât în alţi ani şi mai puţin hype cu petrecerea din avion.
Varietatea food truck-urilor a fost OK, dar preţurile au fost lovite serios de inflaţie. Rava, Azteca, Amuly au fost mai mult pe gimmick decât pe muzică. Paula Temple a făcut senzaţie la techno, cu un baraj de sunete agresive şi beat-uri murdare.
Delia a dovedit în vreo oră ca e cel mai mare rockstar feminin din România, poate cu cel mai bun show de la SAGA din 2023. Şi Şatra Benz şi BUG Mafia au ridicat lumea în picioare.
Da, consensul e că lucrurile nu au ieşit bine, poate chiar mai rău decât la Fall In Love Festival 2019. Rămâne acum de văzut dacă organizatorii vor trage o lecţie de aici şi se vor revanşa în 2024 sau vor prefera să ignore critică şi să facă downsize la eveniment, că în acest an. Mi s-a părut că anvergură sa a scăzut.