După aproape un an de pandemie, în care concertele s-au putut desfășura doar în aer liber, iar festivalurile au fost amânate, sectorul cultural rămâne în continuare afectat de măsurile de restricție. O schemă de ajutor de stat, publicată recent de Ministerul Culturii, ar urma să vină în sprijinul tuturor celor care activează în domeniul artistic, însă potrivit reprezentanților acestui sector, realitatea este diferită de ceea ce se promovează. Schema de ajutor se adresează în special organizatorilor de evenimente, artiștii rămânând fără siguranța unui sprijin financiar în lunile următoare de pandemie.
Această concluzie a fost trasă în urma unei conferințe de presă desfășurate astăzi, 28 ianuarie. La ea au participat reprezentanți ai sectorului cultural și membri ai grupului de lucru implicați în negocierile schemei de ajutor de stat.
"Asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului"
"În ultima săptămână asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului. Este prezentată triumfalist această schemă de ajutor ca fiind rezolvarea problemelor tuturor celor afectați. Informațiile sunt deformate sau uneori false. Ministrul declară că după 15 runde de negocieri a fost finalizată schema de ajutor. Adevărul este că cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii din moment ce din toate concluziile grupului de lucru nici una nu se regăsește într-un plan al Ministerului, în schimb reprezentanții Ministerului au decis să meargă mai departe cu schema de ajutor inițială, cea care a dus la proteste și ulterior la formarea grupului de lucru", se arată într-un comunicat de presă transmis de membrii grupului de lucru.
Schema de ajutor de stat actuală oferă sprijin organizatorilor de evenimente, "în urma evaluării unor proiecte de către o comisie", iar artiștii ar urma să fie plătiți de "un intermediar privat" al Ministerului.
"Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul"
"În nota de fundamentare a acestei scheme de așa zis ajutor, Ministerul Culturii susține că <<Având în vedere constrângerile bugetare existente, ajutorul financiar poate fi acordat direct doar operatorilor culturali aflați pe ultimul nivel al ecosistemului cultural, cei care prin natura activității lor livrează produsul cultural direct către public>>, adică organizatorului de spectacol.
Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul. Iar faptul că schema finanțează organizatorii de spectacole este exact esența problemei. În repartizarea așa-zisului ajutor, Ministerul introduce un intermediar privat care va angaja și va plăti artiști, lucrători și firme după bunul plac. Mai mult, organizatorii vor primi aceste finanțări în urma evaluării unor proiecte de către o comisie, deci și această verigă va fi finanțată selectiv.
De aceea noi considerăm că singura varianta de ajutor a acestui sector este plata unor compensații directe, imediate și echitabile, nu folosirea ca intermediar a unor entități private. Este ca și cum Ministerul Culturii s-ar fi privatizat. De asemenea nu poate fi considerat un ajutor o plată pentru niște servicii prestate", se mai arată în comunicat.
La conferința de presă au participat reprezentanți ai Asociației MUZE - Asociația pentru Teatru, Film, Muzică și Dans, ALIS - Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolului, Patronatul Producătorilor, Organizatorilor de Spectacole și Impresarilor Artistici din România, Reprezentanți ai Firmelor de scenotehnică și Reprezentanți ai managerilor și organizatorilor de spectacole. Artiștii au fost reprezentați de Marius Manole, Tudor Chirilă, Dan Byron și Doru Trăscău.