Anul școlar ce debutează astăzi, pe 14 septembrie, va fi puternic afectat de pandemia de COVID-19. O parte dintre elevi vor face ore online, alții vor merge în sălile de curs, totul fiind direct influențat, de la o zi la alta, de numărul de cazuri confirmate în fiecare oraș și sat în parte.
În acest context, Tudor Chirilă ne atrage atenția asupra unor probleme profunde ale sistemului de educație din România, ce ne afectează de ani de zile, dincolo de incertitudinile cauzate de pandemie.
Tudor Chirilă: "Învățarea este privită ca o corvoadă, un șir de evenimente stresante care nu fac decât să inhibe orice poftă de a învăța, gândi, dialoga"
"Ieri am stat de vorbă cu o fetiță de 12 ani despre începutul școlii. Este elevă la o școală din sectorul 1. Am întrebat-o cum i-ar conveni să înceapă. Online, mi-a răspuns. - De ce? - Pentru că nu sunt atât de stresată când e online.
Ce te stresează la școală? - Păi, când țipă profesorul sau când mă scoate la tablă sau la testele fulger. - Ce-ar putea să se întâmple rău când ești scos la tablă? - Păi, dacă nu știi exercițiul, râd copiii de tine. - Păi și profesorul nu intervine, îi lasă așa, nu le spune că și ei ar putea fi în aceeași situație? - Uneori da, alteori nu.
- Profesorul are elevi favoriți? - Oh, da. - Păi și după ce criterii îi alege, cum îți dai seama că sunt favoriți unii dintre ei? - Nu știu, de exemplu avem o colegă care după fiecare oră îmbrățișează profesorul, ceea ce-l face pe profesor mai atașat de ea.
- Ea îl îmbrățișează, ea se duce către el? - Da, după oră - Așa, din proprie inițiativă? - Da, și îi dă exerciții mai ușoare, note mai bune - Ți se pare? Ești convinsă? Nu vă dă la toți aceleași exerciții, teme pentru acasă? - Ba da, dar când ne scoate la tablă, nu.
- Adică tu crezi că ea l-a cucerit, adică dacă îl îmbrățișează el se simte mai băgat în seamă... - Da, eu sunt prietenă cu colega aia și îmi spune că de aia îmbrățișează profesorii - Și online toate chestiile astea dispar, asta spui? Spui de fapt că în școala online e mai multă egalitate. Dar online profesorii sunt mai buni? - Unii se descurcă mai bine decât alții, da...
Dialogul ăsta nu spune nimic nou: practicile și atmosfera din școli nu sunt propice actului de învățare.
Învățarea este privită ca o corvoadă, un șir de evenimente stresante care nu fac decât să inhibe orice poftă de a învăța, gândi, dialoga", a povestit Tudor Chirilă într-o postare pe Facebook.
Vocalistul Vama a subliniat și faptul că pandemia a accentuat și mai mult problemele deja existente.
"Acum, peste dezastrul deja știut din educație a venit și Pandemia care a expus, în toată splendoarea ei, incompetența unui minister al educației condus de “specialiști” care nu au fost în stare în trei luni de vacanță să conceapă niște scenarii coerente de revenire la școală în siguranță.
Mai mult, sub pretextul autonomiei pe care nu au invocat-o, implementat-o, încurajat-o niciodată până acum, au pasat responsabilitatea deschiderii anului școlar în curtea școlilor.
Dar pentru că ani de zile directorii de școli și inspectoratele au fost într-o relație de subordonare asemănătoare cu cea păguboasă dintre elev și profesor, iată că responabilizarea școlilor în problema reluării cursurilor nu a dat vreun rezultat."
Puteți citi mai jos mesajul complet al lui Tudor Chirilă.