Urmărește-ne în Social Media

Industria muzicala

Cum ajung piesele pe radio - nișă VS. comercial VS. manele

Realizarea unui playlist de radio ține de politica editorială și de business a fiecărui post în parte. Dacă în cazul unui radio comercial, hiturile și targetul dictează componența playlistului, în cazul unui radio de nișă putem vorbi și despre ”libertate”, dar și despre ”educarea publicului”. În acest context, al comercialului VS. neconvențional, s-a discutat la Mastering The Music Business și despre găsirea unui loc pentru manele, acest gen muzical cu milioane de vizualizări pe YouTube.

Publicat

pe

Discuții despre playlisturile radio la MMB cu George Zafiu (EuropaFM), Alexandru Anghel (Radio Guerrilla), Andrei Stroe (Virgin Radio), Dragoș Vulgaris (Digi FM) si Dan Fintescu
Discuții despre playlisturile radio la MMB cu George Zafiu (EuropaFM), Alexandru Anghel (Radio Guerrilla), Andrei Stroe (Virgin Radio), Dragoș Vulgaris (Digi FM) si Dan Fintescu │ FOTO: Alex Covaci

Playlisturile posturilor de radio - știință sau artă?”. Acesta a fost titlul dezbaterii care a declanșat o discuție aprinsă în cea de-a doua zi a conferinței Mastering The Music Business 2018. Din panel au făct parte Dragoș Vulgaris, Music Manager la Digi FM, Alexandru Anghel, Director Muzical al Radio Guerrilla, George Zafiu, prima voce de la Radio Europa FM, și Andrei Stroe, Director de Programe la Virgin Radio.

Selecția pieselor pentru un post de radio pornește, în primul rând, de la target. În această privință, toți membrii panel-ului au căzut de acord, nuanțele fiind creionate apoi treptat, pe măsură ce discuția a fost dinamizată prin întrebările moderatorului Dan Fințescu, dar și a celor prezenți în sala Aula din incinta Ministerului Culturii.

Care sunt principiile de bază în realizarea unui playlist de radio?

Andrei Stroe, Virgin Radio: ”Playlistul începe de la targetul pe care vrem să îl atingem.”

Dragoș Vulgaris, Digi FM:  ”Pe lângă target, e important formatul pe care îl vizează radioul.”

Alexandru Anghel, Radio Guerrilla: ”Noi, față de mainstream, avem libertate. Puțină libertate. Și noi suntem un business, dar suntem un business care își permite într-o anumită măsură să-și educe publicul.”

George Zafiu, Europa FM: ”Înainte ca o piesă să ajungă într-un research, trece prin filtrul nostru (al directorilor muzicali). Și avem libertatea de a alege o piesă. Dar e important targetul. Trebuie să știi cine te ascultă.”

Ce se întâmplă cu piesele noi care sunt trimise la radio? 

George Zafiu, Europa FM: ”Dacă o piesă ajunge la noi și nu s-a auzit pe radio, dar ți se spune că e în research, e o minciună. Dacă piesa voastră nu e difuzată, cei care trebuie să o asculte nu au de unde să știe de piesă. Toate piesele trec prin flerul directorilor muzicali. Dacă piesa nu se aude pe radio, nu e în research.”

Andrei Stroe, Virgin Radio: ”Multe piese se resping pentru că nu sunt targetate cum ar trebui.” / ”Cum știu dacă le place (ascultătorilor)? Le dau câte o bucățică și vedem care e reacția.”

Cum preferă oamenii de radio să primească piesele?

Andrei Stroe, Virgin Radio: ”Link de YouTube pe mail. Asta îmi rezolvă multe probleme. Mă interesează câte vizualizări are, când a fost lansată, dacă îmi place din punct de vedere profesional. (...) Gusturile personale se confundă de cele mai multe ori cu cele profesionale.”

Dragoș Vulgaris, Digi FM: ”E ok și link de YouTube și mp3. Primim și piese neterminate.”

Alexandru Anghel, Radio Guerrilla: ”Noi preferăm să mergem după muzică, să o căutăm. Avem nevoie de mai mult decât de un mail. Să mă invite la un concert, să vină la radio. Pe noi nu ne interesează atât de mult vizualizările de pe YouTube.”

George Zafiu, Europa FM: ”Noi am prefera să discutăm cu reprezentanții artiștilor. Prefer să nu vină artistul niciodată. Dacă sunteți artiști, nu veniți la Europa FM.”

Discutii despre playlisturile radio la MMB cu George Zafiu (EuropaFM) și Dan Fințescu

Discutii despre playlisturile radio la MMB cu George Zafiu (EuropaFM) și Dan Fințescu │ FOTO: Alex Covaci

Cum îi poate dezamăgi / enerva un artist pe oamenii de radio?

George Zafiu, Europa FM: ”Trebuie să facă multe lucruri nasoale. Cel mai grav ar fi să confirme niște lucruri și să nu le facă. Dacă cineva îți promite ceva și nu face, nu mai poți avea un dialog.”

Alexandru Anghel, Radio Guerrilla: ”E foarte importantă seriozitatea. Pe lângă neseriozitate, o mare greșeală este ca un artist din cu totul altă zonă muzicală să vină la noi.”

Andrei Stroe, Virgin Radio: ”Nu îmi place să-mi ceară feedback și apoi să mă întrebe de ce. Nu am de ce să fac treaba asta. Mă deranjează întrebarea: <<Ce ar trebui să fac să intre piesa pe radio?>> (...) Dau feedback când îmi place, trimit un mail cu felicitări înapoi."

Alexandru Anghel, Radio Guerrilla: "Mie îmi place să dau feedback, chiar și negativ. Dacă e constructiv, de ce nu?"

Hituri VS. Piese noi

Andrei Stroe, Virgin Radio:

  • "Intră una, poate două piese noi pe săptămână. În unele săptămâni niciuna. 1– 2 % din muzica primită are loc pe radio."
  • "O piesă este ținută pe radio până se arde. Există piese care se ard în două săptămâni, există piese care nu se ard niciodată. Există o latență deosebită în august și de sărbători. Depinde de consumul oamenilor."
  • "Dacă dai o piesă de 8 ori pe zi se arde mai încet decât dacă o dai de 12 ori pe zi."

Alexandru Anghel, Radio Guerrilla:

  • "Pot să bag într-o săptămână și 5 piese noi, dacă sunt bune. Dar sunt și săptămâni când nu intră nimic nou."
  • ”Noi nu facem niciun serviciu ascultătorilor dacă dăm o piesă mainstream. Și nu difuzez o piesă doar pentru că nu e difuzată pe radiourile mainstream.”

George Zafiu,  Europa FM:

  • "Dacă am un hit al unui artist pe radio, o să trag de acel hit cât pot de mult. Pentru că știu că am succesul garantat."
Discuții despre playlisturile radio la MMB cu Alexandru Anghel (Radio Guerrilla), Andrei Stroe (Virgin Radio), Dragoș Vulgaris (Digi FM)

Discuții despre playlisturile radio la MMB cu Alexandru Anghel (Radio Guerrilla), Andrei Stroe (Virgin Radio), Dragoș Vulgaris (Digi FM) │ FOTO: Alex Covaci

În discuția nișă VS. comercial, unde plasăm manelele?

Sfârșitul dezbaterii a încins spiritele tuturor celor prezenți. Aflat în public, Tudor Chirilă a adresat celor din panel două întrebări:

  1. De ce nu este difuzat Salam pe posturile de radio CHR (Contemporary Hit Radio)?
  2. Chiar credeți sincer că radio-ul nu trebuie să-și asume în niciun procent rolul de educare a publicului?

George Zafiu,  Europa FM: ”Publicul nu plătește ca să intre la un concert al lui Florin Salam. Publicul plătește doar pentru dedicații la Florin Salam.”

Andrei Stroe, Virgin Radio: ”Existăm pentru a produce surplus celor care dețin compania. Calea prin care ajungem acolo este strategia fiecărei companii și a fiecărui brand în parte. Dacă există niște valori prestabilite, dacă există coerență în strategie, atunci poți să elimini ușor Florin Salam din playlistul unui CHR. Așa ajungi să nu cânți Florin Salam. Îți propui să ai niște valori.”

Tudor Chirilă: Cu ce greșește Florin Salam în sens de versuri? Dacă e să comparăm versurile lui Salam cu versurile de pe radio-urile de CHR, suntem pe acolo. Și atunci nu înțeleg de ce un artist ca el este scos. 

Dragoș Vulgaris, Digi FM: ”Piesa lui nu este hit pentru marea masă de oameni”

Tudor Chirilă: Asta ați constatat în urma unui research? 

Dragoș Vulgaris, Digi FM: ”Noi nu am realizat niciun research cu Florin Salam.”

George Zafiu,  Europa FM: ”Să știi că noi am cercetat la un moment dat lansarea unui post de radio de manele, pentru că vorbim de genul ăsta muzical. Am fost curioși să vedem dacă publicul din România, cel care face milioanele alea de vizualizări, își dorește un astfel de radio. Și răspunsul a fost <<Nu>>. Dacă răspunsul ar fi fost da, am fi avut astăzi un radio, sunt convins că la nivel național, care ar fi promovat genul. S-a întâmplat acu' vreo 6 ani.”

Alexandru Anghel, Radio Guerrilla: ”Dacă e să vorbim de calitatea muzicii, doar de calitatea muzicii, cred că Florin Salam are instrumentiști mai buni decât 90% din ce se aude pe CHR acum. (...) Subtil, poate am putea încerca să creștem calitatea muzicii.”

Comentează

Trending